Från IFK Falköping till Zlatan Ibrahimovic

Från fotbollsplanen i Falköping till samarbete med Beckham, Messi och Zlatan. - Att få arbeta med Zlatan känns speciellt så klart, säger Mikael Karlsson.

Mikael Karlsson är en av personerna bakom Volvos hyllade reklamfilmer med Zlatan och nu senast Robyn. Han jobbar som projektledare på Volvo Personvagnars marknadsavdelning i Göteborg. Men allt började i Falköping skulle man kunna säga, hos IFK.

– Senast jag var med i Falköpings Tidning var efter min debutmatch i A-laget. Ronnie Sandahl, som jobbade hos er då, skrev att jag kunde bli den nye Jonas Thern. Riktigt så blev det inte, skrattar Karlsson.

Istället blev det Handelshögskolan i Göteborg, där han läste marknadsföring. Efter utbildningen fick han jobb hos Adidas.

– Poängen med det är att jag alltid gillat fotboll, så såg jag en chans att få jobba med det, berättar han.

Under sina år där var han bland annat med och planerade företagets VM- och EM-kampanjer.

– Men för tre år sedan ville jag flytta hem och gav upp den strategin med att jobba nära fotboll. Då började jag istället jobba hos Volvo.

Fast föga anade han väl då att det skulle bli mer fotbollstema på jobbet.

– Det var via Chippens pappa, som jobbar som Volvohandlare, som vi fick reda på Zlatans intresse att marknadsföra Volvo. Vi ville avvakta att kontakta honom tills vi hade en tillräckligt bra idé.

Den skulle visa sig komma under förra året. Marknadsavdelningen fick i uppgift att genomföra en kampanj för modellen XC70. I det skedet var det inte givet att Zlatan skulle vara ansiktet utåt.

– Jag skrev en brief som det kallas inom reklambranschen som jag lämnade till vår reklambyrå. De kom tillbaka med konceptet som innehöll nationalsången och Zlatan.

De involverade insåg snabbt att de var något riktigt bra på spåret.

– Så jag och min chef åkte och träffade Zlatan i Paris. Han älskade konceptet och var med direkt.

Hur var det att träffa Zlatan?

– När jag jobbade på Adias arbetade vi bland annat med spelare som Beckham och Messi, så jag har arbetat med en del duktiga fotbollspelare förr. Men det känns förstås speciellt att fått jobba med honom eftersom han betyder så mycket för många svenskar och man har följt hans karriär nära under alla år, berättar Karlsson.

Fram till lanseringen av filmen följde en hektisk tid. Fotbollspelare har ett strikt schema, med tider för träning, mat, vila och matcher. Samtidigt hade marknadsavdelningen en kort deadline.

– Den första mejlkontakten var runt 20 oktober, reklamfilmen lanserades tre månader senare med jul och nyår mitt i allt. Det är extremt tight och det blev mycket pusslande med schemat för att få loss honom mellan träningar och matcher.

Därefter har Mikael Karlsson lett projektet där artisten Robyn gör reklam för Volvos nya motorprogram och till hösten lanseras XC90, en modell som utvecklats helt i Sverige.

– Vi är inne i ett positivt momentum nu. Reklamfilmerna är bra för försäljningen, och de skapar även en intern stolthet i företaget.

Regler för kommentarer