Josef Fares är både filmare och spelutvecklare. Foto: Anna Ernius

Passion är nummer ett för Josef Fares

Kändisregissören Josef Fares är numera även prisbelönt i spelbranschen. Till de förhoppningsfulla studenterna som är i början av sin karriär hade han flera goda råd.- Passion är allt. Ha en stark vision och ge inte upp. Och lyssna inte på dem som säger till er vad ni ska göra.
Kändisregissören Josef Fares är numera även prisbelönt i spelbranschen. Till de förhoppningsfulla studenterna som är i början av sin karriär hade han flera goda råd.- Passion är allt. Ha en stark vision och ge inte upp. Och lyssna inte på dem som säger till er vad ni ska göra.

Josef Fares slog igenom som 22-åring med filmen Jalla Jalla. Fjorton år och många priser senare gjorde han spelet Brothers: A Tale of Two Sons. För den har han fått en Bafta, motsvarighet till Oscar i spelens värld, samt två andra av de mest prestigefyllda priserna.

Att Josef Fares är framgångsrik filmare betydde inte att han lätt fick gehör för att skapa och ge ut sitt spel. Han berättade hur drastisk och envis han var när han uppvaktade spelbolagen för att få dem att satsa.

– Jag visste att jag hade något unikt och jag visste att det skulle vara bra.

Till vissa svårflirtade chefer sa han bara "då kommer jag på måndag då".

– Jag sa att de fick hugga av mig handen om spelet inte skulle lyckas, säger han.

Många ger ut spel oberoende av något bolag, men man har mycket i ryggen om man får ett bolag bakom sig, inte minst finansiering och marknadsföring.

– För spel är konst. Det behövs att man går halva vägen var med spelbolagen. Vi skapar konst och ja, det kostar pengar.

Framgång är något som Josef Fares har upplevt i stora mått. När han som 22-åring slog igenom med Jalla Jalla var det även tufft.

– Hela världens intresse vändes mot mig.

Han ser en fara i det, särskilt för unga människor.

– Vad innebär framgång? Det finns en fara i att man blir beroende av framgång, och all typ av beroende är dåligt.

– Alla kan inte lyckas. Tyvärr ser världen ut sådan. Det värsta är om de som inte lyckas känner sig misslyckade, och känner en stor press.

Perspektiv alltså.

– Framgång har fått alldeles för mycket respekt. Det är dags att ta ner framgång i sig, den har fått storhetsvansinne.

Film är lättare att göra än spel, konstaterar han.

– Jag älskade att göra spelet. Det var annorlunda, mycket slit och tidskrävande. Sjukt mycket jobb, faktiskt.

Josef Fares har spelat sedan han var fyra, fem år. Äventyr och story är genrer han gillar. Han ville skapa ett spel som var annorlunda och han fick en klar idé en sömnlös febrig natt på ett hotell.

– Mitt spel är unikt både för hur storyn berättas och att spelkontrollen är en del av historieberättandet.

Mer vill han inte avslöja då det förstör spelupplevelsen. Ännu mer hemlighetsfull är han beträffande sitt nya spel. Det enda som verkar säkert är att det blir. Och att Josef Fares med all säkerhet har allt klart för sig hur han vill ha det. Och att så lär det också bli.

Regler för kommentarer