Liselott Johansson är född ute på landet mellan Falköping och Broddetorp, närmare bestämt på en gård i Sätuna, 1975. Under uppväxten höll hon på med en del idrott, bland annat fotboll i Falköpings KIK samt ridsport.

— Efter studenten vid Ållebergsgymnasiet läste jag till designingenjör vid högskolan i Skövde och 22 år gammal flyttade jag sedan upp till Stockholm, där jag har blivit kvar.

— Fotbollen slutade jag med redan när jag flyttade, men intresset för ridsport har bestått. Jag har faktiskt egen häst och tar gärna en tur på den innan jobbet på morgonen, berättar hon.

Blev vd 2008

Idag är Liselott, som mest kallades för "Lotta" under uppväxten hemma i Skaraborg, 42 år och hon är sedan 2008 vd för teknikföretaget Greater Than, som helt nyligen blev noterat på Nasdaqbörsen.

— Vi har på senare tid börjat synas utåt, mot konsument, alltmer. Tidigare har vi jobbat mer mot andra företag och därför varit lite anonyma i allmänhetens ögon, menar Liselott.

Helt nyligen har Greater Than, tillsammans med Moderna Försäkringar, lanserat en helt ny typ av bilförsäkring, som går under namnet "Enerfy – Försäkring med Moderna".

— Det är en digital försäkring som möjliggörs via den teknik som företaget har forskat kring i över tolv års tid, förklarar Liselott Johansson.

Rättvis premie

Grundtanken med den här försäkringen är att alla som använder sig av den ska få en rättvis premie baserad på hur han eller hon använder sin bil.

— Som det är idag, så betalar de flesta försäkringstagare för mycket. Visserligen räknas 80 procent av alla svenska bilförare som bra sådana, men dessa får vara med och betala även för den grupp som utgör de övriga 20 procenten.

Moderna Försäkringar har nu med hjälp av Greater Thans teknikplattform tagit fram ett nytt sätt att räkna premier och kan på så sätt ge rabatt till de förare som kör "bra", vilket bland annat innebär miljösmart och energieffektivt.

— Det är många som tecknar vår försäkring och det är framförallt de som inte kör så mycket och dessutom har ett bra körsätt som gynnas, förklarar Liselott.

Per kilometer

I grund och botten betalar man en låg månadsavgift, som gäller när bilen så att säga står stilla. Därefter betalar man helt enkelt per kilometer man kör och för den som då rattar sin bil fokuserat och lugnt blir kostnaden lägsta möjliga.

Men hur vet då försäkringsbolaget hur en bilförare kör?

— Jo, när man tecknar försäkringen hos oss, så skickar vi ut en OBD-läsare, som man enkelt pluggar in i sin bil. Det finns OBD-uttag på alla bilar av årsmodell 2001 och senare. Sedan ser man till att slå på Bluetooth på sin smartphone och laddar slutligen ner vår app. Genom denna app sköts sedan allting, man skaffar sig ett unikt förar-DNA som ligger till grund för hur hög eller låg premien blir, och sedan kan man själv, via appen, se sina kostnader. Det är ett väldigt transparent och rättvist system, säger Liselott.

Genomslagskraften för den här nya typen av bilförsäkring har varit stor.

— Det är jättekul att den har fått så mycket uppmärksamhet och det känns verkligen att vi ligger rätt i tiden, summerar Liselott Johansson.

Ofta på besök

Tilläggas ska slutligen att den före detta Sätunatjejen långt ifrån har övergett sina barndomstrakter.

— Mina föräldrar bor kvar på gården och jag åker hem så ofta jag bara kan, ibland så ofta som en gång i månaden. Dessutom har jag min syster och hennes familj i Falköping. För mig är Sätuna och Falköping fortfarande "hemma", någon genuin Stockholmare blir jag nog aldrig.