Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Falköping

Satsningen i Falköping får uppmärksamhet på EU-nivå

Logistiksatsningen på Marjarp och Brogärdet i Falköping uppmärksammas på EU-nivå.

Skaraborg Logistic Center, med Dryport Skaraborg, nomineras i kategorin Ett grönt Europa.

Skaraborg Logistic Center uppmärksammas på EU-nivå med nomineringen i kategorin Ett grönt Europa. På bilden terminalen som ägs och drivs av Jula.

Bild: Per-Ola Janson

Annons

EU har utnämnt 2021 som Europaåret för järnvägen och regional grön mobilitet.

Skaraborg Logistic Center i Falköping, med Dryport Skaraborg, är en logistikhubb som varit i drift i drygt tio år. Den har uppmärksammats av EU som ett exempel på ett ekonomiskt och miljömässigt hållbart initiativ. Regiostars Awards, som uppmärksammar regionala EU-projekt, har nominerat Dryport Skaraborg i kategorin ”Ett grönt Europa”. Den beskrivs som ett exempel på hur samarbete mellan myndigheter, akademi och näringsliv kan gynna regional utveckling.

Logistikcentret Dryport Skaraborg har haft en snabb tillväxt under de drygt tio år den funnits. Idag använder ett 30-tal aktörer den som nav för sin logistikhantering.

Annons

Dryport Skaraborg är i praktiken en integrerad del av Göteborgs hamn med flera transporter med tåg till och från hamnen varje dag. Den används av bland andra Jula, Volvo, Arla, IKEA, Mio och Stora Enso.

Annons

I Dryport hanteras över 1,5 miljon ton gods årligen. Där sker även tullhantering och service av järnvägsvagnar.

Varje tågset till och från Dryport Skaraborg ersätter 40 lastbilar. Det minskar trängseln på vägarna och klimatpåverkan. Idag handlar det om minst 12 000 ton minskade CO2-utsläpp.

– EU-utmärkelsen är en viktig markering, säger Leif Bigsten, i ett pressmeddelande.

Leif Bigsten, tidigare utvecklingschef på Falköpings kommun och ansvarig för Dryport-projektet, fortsätter:

– Den visar att konceptet Dryport håller och att inblandade parter från både näringsliv, akademi och inte minst Västra Götalandsregionen har lyckats att samverka effektivt i utvecklingen av torrhamnen. Den har bidragit till flera hundra nya arbetstillfällen i regionen och minskad trängsel på vägarna. Det är också en framgång som inspirerat skapandet av andra Dryports i Europa.

Dryport Skaraborg har visat att godstrafik är lönsam för aktörerna även över korta avstånd och att järnvägen drar till sig både nya idéer och aktörer. Inte minst små- och medelstora företag kan hitta lönsamma och grönare transportalternativ genom att samverka i en Dryport. Det gör att Dryport Skaraborg inte bara är en godsterminal i Sverige, utan också ett nav för regional utveckling.

Västra Götalandsregionen (VGR) har sen 2016 antagit en godstransportstrategi där syftet är att fortsätta utveckla Västra Götaland som högklassig och hållbar transport- och logistikregion.

Annons

Annons

För regionen var det en möjlighet att utveckla konceptet med godstågspendeln genom att vara med och satsa på smarta inlandsterminaler, anslutna till hamnar via järnväg eller vattenvägar så lasten kan transporteras till inlandshamnarna och därmed bidra till att minska koldioxidutsläpp, föroreningar och trängsel i enlighet med regionens ambitioner.

Det regionala samarbetet kring projektet har varit väsentligt och skapat långsiktiga och värdefulla samarbetsytor.

Ulf Eriksson (C) var tidigare kommunordförande i Falköping och förste vice ordförande i regionutvecklingsnämnden när Dryport Skaraborg växte fram.

– Projektet har skapat ett starkt regionalt samarbete mellan avgörande offentliga och privata aktörer. Denna grund för samarbete har genom åren visat sig vara avgörande för logistikcentrumets framgång, säger Ulf Eriksson.

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy