Annons

Annons

Annons

Annons

Falköping

Läsarna: Bättre tillgänglighet – viktigare än pris

Halvera kostnaden för enkelbiljetter i Västtrafiks område, föreslår Vänsterpartiet.

Men när tidningen ställde frågan till läsarna var det inte främst priset som trendade bland reaktionerna – utan tillgängligheten.

Vänsterpartiet föreslår en halvering av priset på enkelbiljetter – men för läsarna i Falköpings kommun är tillgängligheten en mer brinnande fråga. Foto: Skärmdump från Västtrafiks app/arkivbild.

Bild: Josefin Berntsson

Annons

Biljettpriserna i kollektivtrafiken har ökat med uppemot 139 procent de senaste 20 åren – samtidigt uppmanar flera aktörer i Sverige och världen över medborgare att, om möjligt, resa mer hållbart.

Vänsterpartiet har nu föreslagit att biljettpriset på Västtrafiks enkelbiljetter ska halveras under en tremånadersperiod.

– Det är nu Västra Götaland måste ställa om, och få fler att kunna resa hållbart. Regionen behöver erbjuda alternativa sätt att resa, sa Carina Örgård, (v), regionråd i opposition i Västra Götalandsregionen om förslaget.

Men vad tycker läsarna? Tidningen frågade i sina sociala medier – men vad som framkommer bland läsarnas kommentarer är inte främst priset, utan tillgängligheten för de som bor utanför storstan.

Annons

Annons

– Höj tiden de är giltiga istället från 90 minuter till 180 minuter. Samt se till att de på till exempel [sträckan mellan] Falköping–Ulricehamns går bussar efter kl 21. 30 så de som bor i Falköping och jobbar till exempel i Ulricehamn kan ta sig hem när de jobbat kväll, skriver en följare vars kommentar får flera positiva reaktioner från andra.

Frågan om tillgänglighet dominerar fortsatt kommentarsfältet.

– Biljetterna är billiga. Priserna behöver inte sänkas generellt. Kanske finns det ett behov hos enskilda individer eller grupper så klart. Men det jag tycker behövs är att man lättare ska kunna åka kollektivt även på landet, till platser som idag inte har en busshållplats. Det tror jag skulle öka användandet av kollektivtrafiken och minska bilanvändandet, skriver en läsare.

Flera läsare riktar också fokuset till barn och ungdomars sätt och kostnad att ta sig till skolan. Här lyfter man även kilometerregeln om hur långt barnet ska ha mellan hemmet och skolan för att ha rätt till gratis busskort.

Regeln på sträckans längd regleras dock av kommunen, och inte Västtrafik.

– Låt skolungdomar få busskort om de bor utanför stadsgränsen, varför ska det kosta mer att gå i skolan om man bor på landsbygden? [...] Om en familj har tre ungdomar på gymnasiet och 6km till skolan kostar det 1800 i månaden med busskort, skriver en annan följare i kommentarsfältet.

– Oavsett om man har 4,5 eller 6 km [till skolan] så är det orimligt att man ska behöva betala busskort alternativt köpa epa eller cykla/gå på stor landsväg i alla väder för att komma till skolan tycker jag, skriver en läsare.

Fotnot: Kommentarerna i artikeln är ett snitt av vad som diskuteras i kommentarsfältet, och inte alla kommentarer.

Annons

Annons

Till toppen av sidan