Tidöpartierna har nu bekräftat att de sänker reduktionsplikten, alltså inblandningen av fossilfria drivmedel i bensin och diesel, till EU:s lägstanivå från och med årsskiftet. Det innebär att de fossila utsläppen från en liter diesel ökar med 35 procent från dagens nivåer.
Därtill tillkommer den ökade förbrukningen av diesel som eventuellt kan bli resultatet, ifall åtgärderna i slutändan kommer att minska kostnaden för dieseln, något som till exempel Preem varnar för inte kommer vara fallet.
Regeringen ger inte heller några andra åtgärder för att minska utsläppen, och har på under ett år nedmonterat flera viktiga politiska styrmedel för att minska vägtransporternas klimatpåverkan. Kristdemokraterna debatterade här i Falköpings Tidning inför valet om att införa en klimatbonus på begagnade elbilar – istället monterade de ner hela klimatbonus-systemet, vilket fick begagnatmarknaden istället att stiga i pris. Var det så ni tänkt er?
Annons
Annons
Samtidigt som Ulf Kristersson i valrörelsen målat upp en bild av att ingen kommer behöva byta levnadsmönster, så flyttar hans regering nu över ansvaret för klimatomställningen till individnivå. Vill du köra bil med gott samvete? Ja, då blir du tvungen att stå för notan själv.
Det är det som är det smarta med reduktionsplikten. Vi kan fortsätta ströga och bedriva vårt lantbruk, samtidigt som varje liter vi förbränner varje år blir mer och mer förnybart – utan eget initiativ. Det var en landsbygdsreform, för oss som inte har tillgång till kollektivtrafik för att minska vår klimatpåverkan – då såg staten till att ta ansvaret.
Det river nu Tidöpartierna upp.
I dagarna redovisas resultatet av Falköpings kommuns koldioxidbudget för Kommunstyrelsen. Där går att läsa, att ifall vi ska hålla oss till vår del av Parisavtalet, och undvika de systemförändrande konsekvenserna av en global uppvärmning över 1,5 grad, så måste vi minska våra klimatskadliga utsläppt med över tio procent per år. Vår del av den globala koldioxidbudgeten är slut om sju år. Ännu kortare nu, då sänkningen av reduktionsplikten ökar våra lokala utsläpp.
Tidöpartierna hävdar att de sänker reduktionsplikten för barnfamiljernas skull. För barnfamiljernas skull hade man istället kunnat sänka matmomsen, eller höja grundavdraget (summan du får tjäna varje år innan du betalar skatt).
Annons
Istället skickar Sverigedemokraterna, med regeringen i hälen, stora subventioner till de välbärgade SUV-ägande stockholmarna.
Det är nämligen i Stockholm, inte på landsbygden, som flest mil per personbil rullar på vägarna – trots god tillgång till kollektivtrafik.
Tidöpartierna lägger ett skynke över barnfamiljernas framtid. Hur ska den framtid våra barn växer upp till se ut – med ett samhälle i fortsatt fossilberoende, och med en global uppvärmning som kommer förstöra hela förutsättningarna för att bygga ett gott samhälle?
Mats Svanteman, Miljöpartiet de Gröna i Falköping