– Vi följer naturligtvis utredningen efter olyckan i Stockholm och vi väntar på resultatet. Indikationer tyder dock på att den orsakades av den mänskliga faktorn, säger Mette Ramquist, presschef på Västtrafik.

Det var i söndags som en gasbuss kördes in i en stålkonstruktion vid Klara-tunneln i Stockholm. Att kollisionen slutade med att bussen brann upp berodde sannolikt på en gasexplosion och dramatiska filmer från olyckan har gång på gång rullat i bland annat nyhetssändningar.

Västtrafik har i dagsläget 361 gasbussar i drift, berättar Mette Ramquist.

Ett antal av dessa är av samma modell som olycksbussen i Stockholm och de rullar i exempelvis Borås och Göteborg.

I Skaraborg körs 36 gasbussar på uppdrag av Västtrafik. De körs i huvudsak inom tätortstrafiken i Skövde och Falköping men ingen av dem är av samma modell som bussen i Stockholm, uppger presschefen.

– Men alla gasbussar, oavsett modell, har tankarna på taket. Det anses vara det säkraste stället att ha dem på. Ingen placering är dock hundra procent säker, påpekar hon.

Samtliga gasbussar som rullar på uppdrag av Västtrafik uppfyller samtliga säkerhetskrav och enligt Ramquist känner bolaget sig helt tryggt med det.

– Vi vet än så länge inte fullt ut vad olyckan berodde på. Nu följer vi utredningen noggrant och skulle det framkomma något så tittar på naturligtvis på det.

Inte heller ser bolaget, enligt Ramquist, något skäl till att redan nu se över vilka rutter bussarna tar eftersom man redan har bra rutiner för den saken.

Annons

– Vi pratar så klart mycket om olyckan tillsammans med våra ansvariga. Den är verkligen under lupp nu, men än så länge ser vi ingen anledning till att ta bussar ur trafik.

Det är inte vanligare med bränder på gasbussar än andra bussar, enligt Ramquist. Hon kan bara påminna sig om en tidigare händelse inom Västtrafiks område där en gasbuss var inblandad. Den inträffade i Göteborg för cirka två år sedan och handlade om en mindre brand på en buss med tank på taket. Varken förare eller passagerare kom till skada, uppger hon.