Nästan hälften av alla svenskar, 49 procent, var enligt Folkhälsomyndighetens nationella folkhälsoenkät 2014, feta eller led av övervikt. Det vill säga hade ett BMI över 30. Och värre ser det ut att bli, läser jag på Aftonbladet.

5 Tips: Så går du ner i vikt

1) Gör en matsedel för veckan så du inte hamnar i den lätta utvägen ”hämta en p..

5 Tips: Så går du ner i vikt

1) Gör en matsedel för veckan så du inte hamnar i den lätta utvägen ”hämta en pizza”. Gå bort från det lata, snabbtillgängliga.

2) Ju mer du tränar ju mer ”kan” du äta. Dessutom gör endorfinerna att sötsuget försvinner, så du äter nyttigare.

3) Våga be om hjälp. Du går ju till tandläkaren med dina tänder? Hitta en kostrådgivare/PT som du tror på.

4) Är du partner till någon som vill gå ned i vikt? Stötta! Ät bättre - ihop. Tro på din partner, tro på att det blir hållbart. Skratta inte bort det.

5) Ta bort förbuden. Gillar ni ketchup? Använd det! Men med måtta. Ketchup är inte så farligt om kosten i övrigt är varierad.

Bland kvinnor kommer förekomsten av fetma att öka från 12 procent (2010) till 22 procent år 2030. Det visade en WHO-rapport som presenterades på European Congress on Obesity i Prag, för tre år sedan.

Jag tar en Nutrilettbar till lunch och bilen till Munksjötornet för att träffa en kostrådgivare. Med mig har jag allvarliga hungerkänslor och ett gäng allmänna frågor om mat.

Men också en privat:

Varför kan jag aldrig hålla en diet? Vad är det för fel ...på mig?

– Oj, det behöver inte vara fel, säger Johanna Antonsson. Du hittar kanske på en egen, eller sociala medier-dieten? Sociala medier är väldigt duktiga på att berätta att ”nu ska vi undvika detta”. Istället för att tänka på allt du kan äta.

Det är inte hållbart att utesluta saker, menar Johanna.

– Du blir tjurig och hängig och så ska absolut inte en viktnedgång vara. Mina kunder äter sig ned i vikt, säger hon.

Min egen mage knorrar.

Johanna Antonsson sitter med laptopen uppfälld i den öde restaurangen våningen ovanför Cardio Club, där hon också arbetar. Sitt eget företag driver Johanna delvis även som PT-online.

Hennes kunder är från 14-70 år, har ofta någon form av övervikt och samma problem - självsäkerheten.

–  Hur hade du känt dig om du haft den kropp du velat?, brukar jag fråga. Jag vill veta varför man önskar en viktnedgång. Vill verkligen ha ett syfte. Utan det blir det inte hållbart.

De flesta som vill gå ned i vikt på egen hand börjar en lördag kväll - med att googla, berättar Johanna.

–  Och sen på måndag ska dieten börja.

Själv är hon mot dieter. Mot ordet, tillvägagångssättet. De är per definition negativa, tycker hon.

Vi ska komma in mer på det.

Johanna Antonsson är bara 24 år, men tror att det hjälper. Många unga har bekymmer och kanske kan de relatera lättare till henne.

Utseendefixeringen som dominerar på forum som till exempel Instagram är hård.

–  Det är väldigt lättklätt bland vissa Instaprofiler. Man fattar att folk börjar dieta.

Hälsa för henne är att vara den person man vill vara. Att må väl, inifrån.

–  Jag skulle aldrig i hela mitt liv ta en sallad till lunch. Då tar jag garanterat två kakor lite senare.

Själv har hon ”en naturlig kropp”. Och är glad för det.

Annons

– Jag tycker att det är jätteskönt att ha en naturlig kropp. Jag hade själv inte gått till en PT som såg ut som en bodybuilder.

Som yngre spelade hon fotboll. Var den som ”gillade att sätta emot”, ”lite grövre”. I de äldre tonåren ville hon gå ned i vikt och tog hjälp av en PT.

– Jag bytte kost och fick ett helt annat tänk. Fick hjälp att inse varför det var så viktigt för mig att bli fem kg lättare.

Beslutet var 
spontant, men fick lång effekt.

– Dels för kunskaperna. Jag fick veta hur mycket jag faktiskt kunde äta, utan att gå upp.

Vid årsskiftet 2016/2017 bestämde hon sig för att helhjärtat gå in i arbetet som PT-konsult. I dag har hon ”häcken full” med inbokningar.

Hemligheten hon lär ut? Den gamla goda tallriksmodellen. Sunt förnuft. Husmanskost. Och att älska att röra på kroppen.

–  Att inte röra på sig ”bara för att”, utan för att det är kul! Att få in kosten som en vardag - att inte kalla den för något utan att äta vad man vill, som passar en själv.

Ok, vad som helst - men inte hur mycket som helst... väl?

– ”Väl...”.

Johanna förstärker min ängsliga ton, skrattar mjukt, fortsätter:

–  Ju hälsosammare - ju mer kan du äta av det.

Förstås.

– Alltså, alla vet ju innerst inne vad de ska äta. En portion. Och tiden då, som många säger. Ja, den räcker ju till tv-serier? Det kan räcka med 30 minuter att göra en matlåda.

En miss många kan göra, som tar den där extra, onödiga portionen, är att äta för fort.

–  Då känner du inte mättnaden, menar Johanna.

När vi pratar återkommer hon ofta till ordet ”fetma”, säger det med särskilt eftertryck.

Fetman är din fiende nummer ett?

– Absolut. Det är ju fetman man fajtas med. Sen är den bra som isolering. Men du dör ju inte av för mycket muskler. Men av fett. Fett är boven, säger Johanna.

Varför är övervikt något man ska sträva bort ifrån?

– Dels är det livsfarligt. En dödssjukdom. Jag är ju sjukt arbetsskadad men jag kan se på folk och tänka ”undra hur många år du har kvar”?.

Det är fettet som inte syns. Det runt organen. Som orsakar hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes.

Att ha barn och skylla på dem, håller inte. Verkar det som.

– Varför kan dina barn inte äta det du gör? ”Men de äter ingenting!” hör jag så många som säger. Frågan är varför? Låt barnen vara med. Koka potatisen, rör i såsen. Gör dem delaktiga. Vill de bara äta pannkakor? Det finns nyttiga. Och köttbullar älskar de ju. Låt dem vara med och rulla dem, säger Johanna.

Just att göra egna köttbullar och äta potatis till är bra.

– Potatis är bästa kolhydraten, den innehåller så lite kalorier, menar Johanna.

Slutligen, skulle du vilja ...såga några dieter? Lchf? ...Atkins?

–  Jag tycker att vi sågar ordet ”diet” i så fall. Det är så fult. Något som ska vara ”tufft”, alltså jobbigt, att gå på. Det behöver det ju inte vara att gå ned i vikt, säger Johanna Antonsson.

Jag är tacksam för vindruvorna hon hade beställt in. Har nog ätit upp halva skålen när vi skiljs åt.

Byter du ut halvfabrikatet och gör egna köttbullar så halveras kalorimängden direkt. ”Du kan äta tio rediga istället för fyra köpta”, menar Johanna.