Varje år utvecklar spelstudenter i årskurs två genom ett skapande grupparbete sina spelidéer. Och det är vid denna tidpunkt nu internationellt erkända spelkreatörer och studios först sått sina frön. Stunlock Studios, Coffee Stain Studios och Flaimbait Games är bara några exempel på spelföretag som satt Högskolan i Skövde – och dess studenter på kartan. Gemensamt för samtliga? Alla har börjat sina karriärer i spelpresentationen på Högskolan.

– Med tanke på den korta tid det ändå handlar om, tio veckor, så visar studenterna på en stor kreativitet i sina olika spelidéer, säger Fredrik Eriksson, adjunkt i medier, estetik och berättande vid Högskolan i Skövde, och fortsätter:

– I år är temat ”färdigt spel”, vilket också haft som syfte att sätta fokus på betydelsen av att slutföra projektet inom ramen för kursen. Det tycker jag också märks; spelen håller hög klass.

I samband med spelpresentationerna pågick även en mässa där intresserade kunde prova på studenternas spel. Spelen testades av och fick omdöme från spelutvecklarna, och tidigare studenterna, Tau Peterson (Stunlock Studios) samt Johannes Aspeby (Coffee Stain Studios).

– Genom att redovisa sina projekt live på nätet får studenterna möjlighet att visa upp sig för en större målgrupp som till exempel företag inom branschen och andra som är intresserade, säger Fredrik Eriksson, vidare.

Annons

Några av studenterna som visade upp sina spel var Josefin Berntsson och Henrik Risberg, de ingick i en grupp av 16 studenter, som gjort spelet Tanggal.
Foto: Kristina Claesson

Några av studenterna som visade upp sina spel var Josefin Berntsson och Henrik Risberg, de ingick i en grupp av 16 studenter, som gjort spelet Tanggal.

– Det är inspirerat och baserat på filippinsk mytologi. Ett skräckspel där spelaren är fast i en gruva och ska försöka ta sig därifrån, ganska snart upptäcker man att man inte är ensam, säger Josefin Berntsson.

Studenterna har fått jobba stenhårt ända in i det sista för att få allt klart inom de tio veckor de haft på sig att slutföra spelet i dess nuvarande form.

– Ändå har vi inte nått riktigt så långt som vi ville komma. Det finns små saker man kunnat fixa till mer, säger Henrik Risberg.

Den största utmaningen har varit det eventsystem som själva byggt och som inte helt och fullt visat sig vara kompatibelt med den motor de valde till spelet.

– Eventsystemet ska driva allt som händer i spelet, det har en tendens att nollställa sig och det gör att det blir buggar som är näst intill omöjliga att bli av med helt.

Både Josefin Berntsson och Henrik Risberg tyckte det var roligt att det kom så mycket folk för att se vad studenterna har åstadkommit.

– Det är kul att se vad de andra gjort också. Vi har sett tidiga versioner men inte de senaste och det är mot slutet det händer mest, konstaterar Henrik.

Patrick Hälleby är en annan av studenterna och han vill utveckla och skapa egna spel i framtiden.

– Jag vill komma med idéer och jag valde att gå programmering för att kunna förverkliga det själv, förklarar han.