Det är Aftonbladet som rapporterar att rykten har spridits om att Swedbanks bankomater, efter dagens IT-problem, medger uttag trots att det inte finns täckning på kontot. Detta har medfört att polisen i bland annat region väst och syd har börjat bevaka automater.

Fredrik Bratt, presstalesperson på polisen i region syd, bekräftar att patruller bevakar bankomater i Malmö.

– Vi har fått samtal tidigare under kvällen om onaturligt beteende vid flera bankomater, från folk som har varnat oss om att allt inte står rätt till, säger Fredrik Bratt.

Annons

Han har än så länge inte hört talas om liknande beteenden på andra platser. Enligt Aftonbladet har liknande händelser även skett i Göteborg.

– Vi håller på att prata med banken nu, för att se om det är någonting. Till dess har vi rent fysiskt säkrat upp bankomaterna i Malmö, säger Fredrik Bratt.

Swedbanks hemsida finns följande information om de tekniska problemen:

”I kväll kommer vi att genomföra underhållsarbete på våra IT-system med anledning av dagens störningar kopplat till våra bankkort. Det är fortfarande problem med att använda bankkorten vid e-handel, men det går bra att betala med bankkorten i de allra flesta fall vid användning i butiker. Störningen påverkar inte våra betal- och kreditkort. Vi ber om ursäkt om detta skulle ställa till det för dig.”

Till Aftonbladet meddelar Swedbank att det inte handlar om gratis pengar.

– Alla uttag registreras och tar man ut pengar man inte har blir man återbetalningsskyldig, säger Clas Warrén, presskontakt på Swedbank till tidningen.

Vid 22-tiden uppgav banken för Aftonbladet att alla uttag stoppas tillfälligt. En och en halv timme senare uppgav banken för TT att problemet nu är löst och att uttag från automater återigen är möjliga.

– När vi försökte åtgärda felet så gjorde vi en tillfällig lösning för bankomatuttag. Det gjorde att visa kunder ta ut högre belopp än vad de hade på sina konton. Det har lett till att de har fått ett negativt saldo. Givet att grundproblemet är åtgärdat så är problemet med bankomaterna borta, säger Gabriel Francke Rodau, kommunikationschef hos Swedbank, till TT.