Enligt en Sifo-mätning känner många sig lurade av råden som de har fått på telefon. Över 500 000 personer anser sig lurade av telefonrådgivare, enligt Sifo.

Fem varningstecken

1. Förvaltaren ber dig lämna ut koder.

2. Du erbjuds en bättre avkastning utan att nämn..

Fem varningstecken

1. Förvaltaren ber dig lämna ut koder.

2. Du erbjuds en bättre avkastning utan att nämna tillkommande avgifter.

3. Personen erbjuder sig att göra ett fondbyte åt dig. Sedan 2014 får en förvaltare bara ge rekommendationer.

4. Förvaltaren vill skicka gratis rådgivning. Det kan innebära att du förbinder dig till något utan din vetskap.

5. Rådgivaren påstår att de samarbetar med Pensionsmyndigheten.

Källa: AP7 Såfa/TT

— Uppseendeväckande många, säger Johan Florén till kommunikationschef på statliga fonden AP7 Såfa till TT/SvD.

Det finns en stor risk att bli lurad på sin premiepension, bedömer Johan Florén.

Han förklarar att allra mest oseriösa aktörerna kan be om personens bank-id, sedan flyttar de premiepensionen till nya fonder och därefter försvinner pengarna.

Ett bank-id är säkert. Men det finns en sak du aldrig får göra.

— Du får inte lämna ut dina inloggningsuppgifter till någon, säger Jan Olsson, förundersökningsledare vid polisens nationella bedrägericenter.

Se faktarutan med fem varningstecken på en oseriös telefonrådgivare.