Totalt beräknas vi handla för 1 600 kronor extra inför julen, vilket motsvarar en merförsäljning på totalt 16 miljarder kronor i detaljhandeln. Branscherna som får det största uppsvinget under julhandeln är enligt Svensk handels julrapport leksaksbutiker, bok- och guldsmedshandeln.

– Vi tror på en ökning på tre procent jämfört med förra året. Prognosen bygger på hur det sett ut historiskt. Julhandeln följer i stort BNP:s utveckling och i år ökar den med tre procent, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk handel.

– Vad folk handlar vet vi däremot inte, men ifjol var det störst uppsving på leksaker, böcker, guldsmedsvaror och elektronik. De produkterna brukar ligga i topp, så då tror vi att det blir så även i år.

Davidson påpekar vidare att det är decemberförsäljningen i sin helhet som åsyftas, vilket innebär att även mellandagsrean räknas in.

– Den ger intäkter och har fortsatt betydelse för den totala siffran i december, konstaterar Johan Davidson.

Annons

Trenden med en ständigt uppåtgående försäljning har såvitt Davidson kan påminna sig pågått länge.

– Det är inte alla år som julhandeln har följt BNP:s siffror, exempelvis 2008, 2012 och även 2016 var utvecklingen något lägre. Men det har i alla fall inte varit någon minskning vad jag vet.

En faktor som man ännu inte vet hur den kommer att påverka årets decembersiffror är readagen black friday, som i år genomfördes den 24 november. Från början var det en amerikansk företeelse som började anammas av svenska affärsidkare för några år sedan. I år fick den ett riktigt stort genomslag med rekordhöga försäljningssiffror.

– Det har varit en successiv process under de senaste fem åren, från inget till ett enormt stort genomslag i år. Vi vet också att det finns en tydlig koppling mellan försäljningen under black friday och julhandeln. Vi ställde frågan i en enkät och majoritet av de som svarade sa att de skulle köpa julklappar vid det tillfället, säger Davidsson.

Mycket av handeln under black friday skedde för övrigt via nätet. Det bekräftar trenden att e-handeln blir en allt tuffare konkurrent för den fysiska handeln i landets affärer. Dessutom sker mycket av näthandeln över gränserna. Under årets black friday köpte mängder av svenskar mängder av varor direkt från Kina, bara för att ta ett exempel.

– E-handeln i sin helhet ökar och den internationella handeln på nätet har inneburit att kampen om konsumenternas köpkraft har blivit tuffare. Därför har handlarna satsat mycket på black friday, för att hänga med och slåss om kunderna, konstaterar Johan Davidson.

Med detta sagt, hur ser du på framtiden för svensk handel?

– Jag ser en fortsatt ökning av handeln in sin helhet, men att den svenska handeln minskar på bekostnad av den internationella e-handeln. Konkurrensen är tuffare än någonsin tidigare, nu är köpet bara ett knapptryck borta,

– Det är svårt för handeln att veta hur man ska hantera situationen, men man håller på att omvandla sig för att vara tillgängliga i alla forum. Inom Svensk handel jobbar vi också för att få bort orimliga skillnader, så att Sverige ska ha rättvisa förutsättningar jämfört med utländsk handeln, säger Johan Davidson.