När Christian Wilsson hade tagit studenten efter tre år på mediaprogrammet på Ållebergsgymnasiet i Falköping flyttade han till Stockholm för att plugga vidare. Det rörde sig om VR, alltså Virtual Reality.

— Sedan blev jag kvar i Stockholm och har jobbat för flera olika bolag och dessutom drivit en egen byrå under ett par år, säger Christian.

Var på Spotify

Bland annat har Falköpingskillen jobbat för Spotify i sex år.

— Jag var designchef där och gjorde 2006 deras första logga, berättar han.

Vidare har han varit AD, art director, hos portalen Spray och en gång i tiden jobbade han på den klassiska portalen Torget, som ju drevs av Posten.

Vidare var han med och startade Stardoll, världens största online community för tjejer.

Med den digra meritlistan i ryggsäcken var Christian Wilsson i december 2015 med och startade det mobila skivbolaget Amuse.

Annons

— Jag började sedan jobba där den 1 maj i fjol och lite förenklat kan man säga att jag gör allt som har med utseende och funktioner på vår app att göra, förklarar han.

Blev globalt

Från början var tanken med Amuse att bolaget skulle hjälpa artister från Afrika att sprida sin musik.

— Vi lanserade oss därför i Ghana och Kenya förra sommaren. Det fungerade fint rent tekniskt, men det fanns inte så mycket bra musik att hämta i dessa länder, så vi tänkte om och gjorde en global lansering istället, säger Christian.

Med hjälp av Amuse kan osignade artister enkelt, via den ovan nämnda appen, distribuera sin musik på digitala plattformer som Spotify, Apple Music, Deezer och Tidal. De kan sedan, lika enkelt, följa musikens framfart direkt i mobilen.

Har signat fyra

Allt detta sker helt gratis och artisterna kan dessutom behålla sina rättigheter och royalties.

— Vår vinst i det hela ligger i att vi, genom de data vi får i retur, kan identifiera och gräva fram potentiella hits och talanger. I nästa steg kan vi erbjuda dessa artister kontrakt precis som vilket skivbolag som helst. Så här långt har vi signat fyra låtar, berättar Christian.

Hans egen roll i det dagliga arbetet är att äga användarupplevelsen, det vill säga designa produkten och se till att användargränssnittet fungerar så bra som möjligt. Utöver det gör han marknadsrelaterade uppgifter också, såsom att skapa skivomslag och designa kampanjer.

— Det är verkligen en spännande bransch och det känns riktigt kul att vara en liten del av den, summerar Christian.