Matkedjan Coop köper totalt 163 Nettobutiker i Sverige och stöper om dem till Coops nya butiksformat, meddelar företaget i ett pressmeddelande under fredagen. Totalt handlar det om 163 butiker över hela Sverige som nu ändras om, från Netto till Coop.

Det är Salling Group, dansk koncern som driver butiker, e-handel och restaurangverksamhet, som ansvarat för Netto i Sverige som nu alltså säljer av sin verksamhet.

– I Salling Group är vi mycket nöjda med affären, som gör att vi kan koncentrera investeringarna på färre marknader och ytterligare fokusera vår verksamhet till förmån för kunder i Danmark, Polen och Tyskland, säger Per Bank, vd Salling Group i en kommentar.

Enligt Coop kommer Nettobutikerna alltså att ändras till Coop. När är inte bestämt, meddelar företaget.

Coop har sedan tidigare gått från fem format till två, Stora Coop och Coop.

– Vi tar idag ett historiskt steg när vi på Coop Butiker & Stormarknader går från 240 till 400 butiker. Netto har på ett skickligt sätt byggt upp ett starkt butiksnät i södra Sverige, som vi nu ser fram emot att satsa på och utveckla vidare som Coop, säger Christian Wijkström, vd Coop Butiker & Stormarknader i ett uttalande.

Mat