Parkfestivalen, Västgöta ting med Spelet om Ållebergs ryttare och bandet Skördetids tonsatta dikter av Falbygdsskalden Jönn är projekt som Per-Olof "Perra" Ljungbergs engagerat sig i. Bland mycket annat.

Just nu är han medlem i inte mindre än fem band. I Frontline är det uteslutande Beatles som står på repertoaren, i Skördetid är det visor och folkmusik, i Halvfranska Hotkvintetten blandas västgötskan med franskan, i The Malers är det hippiestuket som gäller och Flying Cow tar ut svängarna i countryn.

Därutöver är han ofta ute och spelar och sjunger på egen hand i en mängd olika sammanhang. Perra Ljungberg har många strängar på sin lyra, kan man konstatera.

– Jag tycker det är roligt att testa olika genrer och jag har fått spela med många duktiga musiker. Det är det som är det roligaste; att få spela tillsammans, säger han.

John "Jönn" Liedholms diktning ligger honom varmt om hjärtat. Just nu är Perra Ljungberg i full färd med att bygga upp ett Jönnmuseum i Kavlåsstugan där Jönn var bosatt den sista tiden i livet. Sedan ett par månader tillbaka är Perra anställd som biträdande kulturutvecklare på kommunen.

Västgötakollektivet

I många år jobbade han på Västgötakollektivet, behandlingshemmet för ungdomar, som han var med och startade efter avslutad utbildning på Socialhögskolan i Göteborg. På Västgötaskolan var Perra ansvarig för kultur- och mediautbildningen.

Annons

– Musiken har funnits med mig hela tiden, konstaterar Perra Ljungberg som började lära sig spela gitarr som tioåring.

Visa och pop

Då var det på gehör till Cornelis Vreeswijks skivor, och det blev upptakten till en livslång kärlek till visan som funnits sida vid sida med den till popmusiken där Beatles var det första bandet som drabbade honom med She loves you.

Folkmusiken är också en genre som Perra värnar om. Bandet Skördetid upplever just nu något av en renässans och en större turné är inplanerad till hösten.

– Jag tycker det är viktigt med folklig kultur, och att bevara vårt kulturarv, säger Perra.

Att Jönns dikter som Skördetid tonsatte på 80-talet tilldrog sig SÄPO:s uppmärksamhet skrattar han i dag gott åt, även om det förstås också finns en obehaglig botten i åsiktsregistreringen. Eftersom flera i gruppen var medlemmar i Sveriges kommunistiska parti, SKP, ansåg Säkerhetspolisen att bandet indirekt värvade medlemmar under spelningarna.

– Vi blev klassade som en säkerhetsrisk, och lilla Skördetid fick ett eget kapitel i utredningen, berättar Perra som begärde ut utredningen när den blev offentlig.

Förbryllade SÄPO

Band som Hoola Bandoola som också var en del av den progressiva musikrörelsen klumpades däremot ihop.

– Det var väl inte så svårt för SÄPO att analysera vad Mikael Wiehes stod för, men Skördetid i Falköping förbryllade dem.