Läsk, chips och kaffebröd är inte så näringsrika för någon. Precis som när man sätter ihop en måltid med kött bör man tänka på att inkludera livsmedel från olika grupper när man äter vegansk mat: proteinrika livsmedel, kolhydratrika livsmedel samt grönsaker, rotfrukter och frukter. Genom att man kombinerar olika typer av livsmedel blir proteinet komplett.

För en vegan kommer proteinet från till exempel baljväxter, tofu, nötter och frön och fullkornsprodukter.

LÄS MER: Veganmat bäst för klimatet

Den som enbart äter vegansk kost behöver ta ett vitamintillskott, till exempel ett som är anpassat för vegetarianer och innehåller bland annat B2, B12 och järn.

- Vitamin B12 saknas helt i vegankost, men det är nog något de flesta veganer vet, säger Ylva Gefvert.

En studie från Umeå för några år sedan visade att mängden kalcium, jod och vitamin B2 och D var under rekommenderat intag i vegankost. Numera berikas den mesta av "växtmjölken" – havre- sojamjölk med mer – med B2, B12 och D samt kalcium.

- Vanlig komjölk berikas ju också med D-vitamin. För att täcka behovet av jod är det bra att äta jodberikat salt och selenbehovet kan täckas med två paranötter per dag.

Vegansk mat har på många sätt positiva effekter på hälsan.

Annons

- När det gäller att hålla sig smal och frisk så slår medelhavskost och vegankost den traditionella västerländska husmanskosten. Vuxendiabetes, typ 2, kan till exempel förbättras snabbt av vegankost, säger Ylva Gefvert.

Livsmedelsverkets hemsida finns detaljerade råd kring vegetarisk och vegansk kost. Där står bland annat: ”En helt vegetarisk kost till barn kräver, precis som till vuxna, goda kunskaper om mat och näringsämnen och noggrann planering. Om den vegetariska kosten är väl sammansatt, innehåller berikade produkter och ger tillräckligt med energi kan även barn äta helt vegetarisk mat – veganmat.”

Relaterat: Veganmat bäst för klimatet
Mat