Google har stängt av biljettsajten Viagogo som annonsör. Det Schweizregistrerade företaget, som säljer evenemangsbiljetter i andra hand, har kritiserats för att sälja ogiltiga biljetter, bland annat till konserter på Gröna Lund och Gyllene Tider.

Viagogo finns också på Konsumentverkets varningslista efter att myndigheten fått in allt fler anmälningar om vilseledande marknadsföring de senaste åren.

"När folk använder vår plattform för att få hjälp med att köpa biljetter vill vi att de ska kunna förlita sig på att saker och ting blir rätt", säger Joakim Larsson, kommunikationschef på Google Sverige, i en skriftlig kommentar.

Flera personer har drabbats i samband med Gyllene Tiders konsert i Skövde där flera har fått barnbiljetter och därmed inte blivit insläppta. Bandet är ute på sin avskedsturné och kommer framöver att spela i bland annat Kalmar, Lysekil, Göteborg och Karlstad.

Viagogo kan fortsatt visas i de så kallade organiska sökresultaten hos Google.

Nätjätten tog bort 2,3 miljarder annonser och närmare en miljon annonsörskonton förra året.

TT.