Stenaracet har en numera väl inarbetad form. Vem som helst som har en bil kan delta. Det är bara att köra in på Smedstorpsgatan och ställa sig i kö och vänta på sin tur. Sen gäller det att vara på hugget när ljusfyren slår om till grönt och trycka på gasen för att försöka komma först fram till 150-metersmarkeringen.

Fast vem som helst stämmer i ärlighetens namn inte riktigt. En koll på bilarna som deltar visar att det inte är vem som helst som antar utmaningen. Det gäller givetvis att ha lite motor att köra med också.

Startfältet bjöd för övrigt på en ganska bra blandning av modeller, med allt från bakhjulsdrivna Volvo 740 i olika utföranden, via mer eller mindre trimmade varianter av BMW och Audi till olika japanska fartvidunder och en och annan amerikansk kärra, liksom ett gäng motorcyklar.

Värst för dagen lät en hårt trimmad, specialbyggd maskin, medan kampen om dagens rökigaste burn out togs hem av en röd Volvo 745.

Halvvägs in i kvällen kunde arrangörsklubbens Mikael Johansson konstatera att uppåt ett 50-tal bilar hade anslutit så långt. Det fina vädret var givetvis välkommet på många sätt för arrangörerna, men Mikael noterade samtidigt att det nog var lite för bra för att den riktigt stora publiken skulle dyka upp.

– Det är färre här än det brukar vara. En del har nog valt badet i stället, säger Mikael.

Själv var han lite extra förtjust i dragsterbilen som hade anslutit.

Annons

– Det är kul att de kommer hit och showar lite och roligt att de visar upp den sport som finns här i Sverige, säger Mikael Johansson.