Det är främst mellan Falköping och Stenstorp Trafikverket kommer utföra arbetet som består av inkoppling av nytt ställverk och utgrävning av banvallen.

Under sammanlagt 12 veckor mellan juni och september kommer det på den sträckan vara enkelspårsdrift, precis som det var i Herrljunga 2018.

Under 90 timmar i månadsskiftet mellan juli och augusti kommer sträckan dessutom vara totalt avstängd på bägge spår, alltså kommer ingen trafik framföras under den här perioden.

När trafiken är avstängd går Trafikverket också in och byter ut vägporten Heneporten i Skövde.

Relaterat: Gröna vägen stängs av tidigare än beräknat

Saeid Azmoudeh, enhetschef på Trafikverket, menar att tågtrafiken kommer flyta på bättre sommaren 2019 än den gjorde föregående år.

– Det som hände i Herrljunga var att vi fick problem i produktionen. Vi behövde mer tid i produktionen och det gjorde att den inte gick i samma takt som man tänkt från början. Det händer mycket under såna här jobb, säger han.

Men finns det en risk att det ändå händer igen?

– Vi har en riskanalys för vad som kan hända i fält men gör vårt bästa för att inte bli överraskade. När det gäller tågplan 2019 har vi arbetat med den sen ett halvår tillbaka. Vi har kopplat in fler experter som sitter tillsammans med entreprenörer och går igenom tidsplanen. Vi har tänkt på alla möjliga saker och vi har tiden som vi behöver. Vi har betydligt noggrannare fokus både internt och tillsammans med våra entreprenörer.

Annons

LÄS MER: Västra stambanan stängs – så här påverkas du

Relaterat: Västra stambanan stängs – så här påverkas du