Det var på måndagskvällen som en lastbil och en traktor krockade på riksväg 26 i närheten av Skultorp. Traktorföraren avled.

- Polisen höll ett kort förhör med lastbilschauffören på olycksplatsen, det handlade mycket om att förstå vad som hänt.

Ett längre förhör med föraren får anstå ett tag, berättar förundersökningsledare Tord Persson.

Både lastbilen och traktorekipaget har tagits om hand för tekniska undersökningar.

– Lastbilen har undersökts i Skara, men jag har ännu inte fått slutrapporten, säger Tord Persson.

Lastbilen och även föraren hör hemma i Värmland.

Bra skick

– Det finns ingen misstanke om rattonykterhet, vad jag har förstått var lastbilen i gott skick och nyligen besiktigad.

Annons

En uppgift från den tekniska undersökningen som har nått Tord Persson är att lastbilen hade bra bromsar.

Den tekniska undersökningen av traktorn och den tillkopplade släpvagnen är ännu inte klar. Lastbilsföraren är misstänkt för vårdslöshet.

I princip är det alltid den förare som bakifrån kör på något på vägen som bär ansvaret.

– Lastbilen har kört in rejält i traktorekipaget. Det var en traktor som fick köra i 30 km/h och lastbilen fick köra i 80 km/h, säger Tord Persson.

En av polisens åtgärder har varit att beslagta mobiltelefoner för att se om de var i användning vid olyckstillfället. Även lastbilens färdskrivare kommer analyseras.

Under fredagen kommer olycksutredare och Trafikverket besöka platsen för olyckan. Vägen är relativt rak och olyckan inträffade runt 500 meter innan avfarten till Loringa.

Långsamtgående fordon som traktorer ska ha en så kallad LGF-skylt för att varna andra trafikanter. Tord Persson konstaterar att det ibland kan vara svårt att se skyltarna.

– De är ofta slitna, buckliga eller blekta. Det kanske inte skulle vara så dumt om traktorer på väg även hade en så kallad saftblandare, säger Tord Persson.