Skolgången lägger grunden för resten av livet, och prestationerna i skolan avgör elevernas framtid. Ett i företrädesvis primärt behov hos eleven för möjlighet till god prestation samt tillägnande av kunskap är att kunna känna sig mätt under skolgången.

Men idag upplever många att skolmaten saknar kvalitet. Förbättrad skolmat skulle ge eleverna bättre möjligheter att prestera så bra dem kan.

Idag är det allt för många elever som är missnöjda med skolmaten, många äter inte tillräckligt för att prestera på topp. Här krävs det en förändring.

Problematiken ligger i att elever inte har tillräckligt med inflytande och valfrihet att kunna påverka skolmaten. Exempelvis tillåts inte eleverna att välja vilka särskilda grönsaker de vill ha vid sitt salladsbord utan istället är salladen redan färdigblandad. Om man istället separerade grönsakerna skulle eleverna själva få välja vilka grönsaker de vill äta, till skillnad från att avstå salladen ifall något i blandningen inte faller dem i smaken.

Även maträtterna är undermåliga. Istället för att servera mat som är populär bland eleverna så tillagas mat efter vad kommunen bestämmer. Ofta handlar det om måltider som är nyttiga och billiga att tillaga, men dessa måltider upplevs sällan som bra bland eleverna. Vad är poängen med nyttigare mat om eleverna inte vill äta den?

Vi i MUF Falköping anser att det viktigaste är att eleverna själva är nöjda med den mat de äter, för att orka att kämpa vidare i skolan. Hellre att maten kostar lite extra om det är eleverna som själva valt ut den. Med mer ekonomiska resurser kan måltiderna bli mer uppskattade och därigenom kommer eleverna få i sig de näringsämnen de behöver. .

Annons

Skolmaten ska ätas av eleverna, och därför ska eleverna få mer inflytande över det som tillagas. Eleverna ska få bestämma över sin mat, inte bara kommunen.

Jonathan Kahrs, ordförande MUF Falköping,          

Tove Berglund, medlem MUF Falköping,        

Joel Linnarsson Jansson, 2:e vice ordförande MUF Falköping

MUF
Mat