Bilintresset har alltid funnits där och att tävla i drifting har han gjort sedan 2013. Nu ska Calle Linnarsson gå in på sin femte säsong när säsongens första SM-deltävling i Gröndal (Eskilstuna) drar igång.

Fakta: Drifting

Drifting är en bilsport där förarna framför sina bilar och gör kontrollerade sladdar i si..

Fakta: Drifting

Drifting är en bilsport där förarna framför sina bilar och gör kontrollerade sladdar i sidled på en asfalterad bana eller slinga. Bilarna som används i drifting är alltid bakhjulsdrivna. Själva tävlingsmomentet och poängbedömningen av domare efteråt påminner om förfarandet vid simhopp och konståkning.

Källa: Wikipedia

– Jag är lite nervös. Framförallt för att bilen är ny och att den inte är riktigt färdig än, säger Calle som haft fullt upp i veckan med att få den i ordning.

Bilen, en Nissan 370Z med 1 000 hästkrafter, köptes i Litauen i höstas och kostade runt en halv miljon kronor. Att utöva drifting är onekligen en dyr sport. Däck, bränsle, anmälningsavgifter och reparationer mellan tävlingarna är några saker som kostar.

– Om man räknar en säsong så som jag kör så får man räkna med 300 000–400 000. Varje säsong brukar jag göra av med 200–300 däck och på en tävlingshelg 20–30. Man kan köra i kurvpartiet två gånger, sedan är de slut, säger han.

"Verkligen tacksam"

Att fullborda en satsning utan sponsorer är såklart nästintill en omöjlighet. Hans arbetsgivare KL Racing är den största sponsorn men det finns också många mindre.

– Utan deras stöttning hade detta aldrig gått. Jag är verkligen tacksam. Själva körandet är kanske bara fem procent av det jag gör. Mycket tid går åt att serva bilen och ha kontakten med sponsorerna.

Växande motorsport

Calle har tävlat och varit med i flera uppvisningstävlingar utomlands de senaste åren. I Skandivanviska serien 2015 blev han trea totalt och dessutom har han vunnit några småtävlingar. Drifting är en populär och växande motorsport i flera länder.

– Om du tävlar i baltländerna så är du typ Gud där och får skriva autografer. Det är kul att drifting är så uppmärksammat, säger han.

Är du aldrig rädd när du sladdar i höga hastigheter uppåt 150 km/h?

– Första gången var jag ju det men nu är jag van. Man är alltid lite på spänn men man får en kick.

– Det är en jättesäker sport. Man sitter helt still och mycket säkrare än i en personbil eftersom man har så mycket skydd, brandsäkra underställ och dessutom är bilarna utrustade med sexpunktsbälten. Det är större risk att det händer något på vägen till tävlingen.

Är du aldrig rädd för att skada dig?

– Nä. Det jag mest är nervös för är att krascha med bilen i betongmuren (som finns för att skydda publiken). Om jag skulle göra det får jag inte ut ett öre eftersom det inte finns någon försäkring på den.

Hoppas fixa 16-stegen

Årets SM avgörs i fem deltävlingar och till helgen kommer 40 åkare till start. Och det handlar om att samla på sig så många poäng som möjligt. Efter kvalrundorna är det 32 förare kvar. Dessa placeras in i en tävlingsstege och möts i par innan man slutligen kan kora en vinnare.

– Jag vill alltid vinna men med tanke på att jag har en ny bil hoppas jag på att klara 16-stegen. Det vore bra som tusan.

Vad har du för framtida drömmar inom driftingen?

– Man vill ju alltid klättra och mitt mål är att köra i USA där Formula drift (den största serien) finns. Pro 2, dit alla kan anmäla sig, finns också där man kan klättra till den högsta serien. Men man måste rodda en hel del eftersom det krävs ekonomi, få över bilen dit och förvara den någonstans,

Men först ska han göra premiäråket med den nya bilen. Det sker på lördag morgon.

– Då har jag tre timmars träning. Då ska jag lära känna bilen och bli bekväm med de nya inställningarna inför tävlingen.