Privatpersoner upplever ibland problem med att nå sin vårdcentral på telefon. Ett annat sätt att nå kontakt med en vårdcentral är att gå genom hemsidan 1177 Vårdguiden.

Där kan man logga in med e-legitimation som mobilt bank-id, för att säkerställa identiteten, och bland annat skicka meddelande till vårdcentralen. Men denna kontaktväg är inte alltid problemfri.

Sara, som egentligen heter något annat, loggade den 1 januari in på 1177 Vårdguiden och beställde tid för besvär med sina ögon. Svaret löd i sin helhet: ”Vi skickar en kallelse!"

Det stod inget om när eller vart hon skulle få komma. Det var inget akut besvär och andra saker hände i Saras liv som krävde hennes uppmärksamhet, men efter en och en halv månad undrade hon över vad som hänt. Hon hade dessutom fått ytterligare problem hon ville söka sin vårdcentral för.

Hon skrev ett nytt meddelande där hon nämnde sin tidigare kontakt och de nya besvären. Svaret löd denna gång: ”Du kommer att få en tid hem med posten. Det kommer dock att dröja lite. Med vänlig hälsning Närhälsan”

Sara tyckte vid det här laget att hon väntat länge nog och hade gärna sett en ursäkt efter utebliven kontakt i 1,5 månad. Det går inte heller att svara på dessa meddelanden från vårdcentralen, utan hon måste skapa ett nytt ärende varje gång, men hon ger sig inte och skriver igen.

Annons

Hon får då besked om att hon ska bli uppringd på telefon och till slut får hon kontakt med vårdcentralen, efter att hon även skrivit brev och klagat på bemötandet. Till slut är det vid en återkommande kontroll för en kronisk sjukdom hon får svar på sina frågor från en läkare. Den sker drygt två månader efter första kontakten med vårdcentralen.

Sara berättar att hon har ett jobb där hon själv sitter i telefon stora delar av dagarna och därför har svårt att ta emot samtal. För henne har 1177 Mina vårdkontakter varit en stor fördel när det gäller att boka tider, då hon har kontakt även med Skaraborgs sjukhus Skövde.

– Där fungerar det klockrent, säger hon.

Relaterat: Hon sökte vårdcentral i tre veckor

Rita Ponerup, primärvårdschef inom Närhälsan i Skaraborg, om Saras historia:

Relaterat: Vårdcentralen om tre veckors väntan

– Det låter inte bra. Vi får utröna vad som har skett i det individuella fallet. Generellt ska vi inte jobba så, utan man ska få tydliga besked, säger hon.

1177 Vårdguiden används mer och mer, inte minst för att boka tider, enligt Rita Ponerup.

När vi skrivit om vårdcentralers tillgänglighet har läsare på våra Facebook-sidor skrivit om att de har kontakt med sin vårdcentral genom vanlig e-post och att det fungerar smidigt. Det finns dock en hake.

– Vi kan inte skicka patientuppgifter den vägen. Det är inte säkert, säger Rita Ponerup.

Men hon vet att det förekommer som kommunikationsväg.

– Har man själv skickat in någonting har man öppnat upp för det själv. Det finns en efterfrågan på fler kontaktvägar, säger hon.

Även på andra vårdcentraler används den digitala kontaktvägen genom 1177 Vårdguiden.

– Det brukar fungera utan bekymmer. Det är mest yngre människor som tar den vägen. Äldre använder de klassiska sätten, säger Sina Dashti, verksamhetsansvarig på Allemanshälsan i Skövde.

Praktikertjänst driver ett flertal vårdcentraler i Skaraborg och på andra ställen i landet.

– Generellt är det bra att en patient kan nå en vårdcentral på olika sätt och inte bara vara hänvisad till en telefonkö eller till att bli uppringd, säger Erik Magni, presschef på Praktikertjänst.