Solen fortsätter att koka Skaraborg och resten av Sverige. På vissa håll har SMHI nu gått ut med en klass 2-varning för extremt höga temperaturer. Riktigt så illa är det inte här i Skaraborg - men idag ska det bli hela 31 grader på flera håll.

Många njuter säkert av det - men så här höga temperaturer kan också vara farliga.

- Kroppen förlorar vätska vilket, om det inte kompenseras genom att dricka mer, kan leda till att blodet förtjockas vilket i sin tur kan leda till ökad risk för blodproppar och ökad ansträngning för hjärtat att pumpa blodet. Det kan göra att till exempel äldre och människor med hjärtfel i vissa situationer kan få hjärtstopp och faktiskt dö av värmen, säger Jens Halldin som är chefsläkare på Närhälsan.

Vad ska man tänka på för att klara av de här temperaturerna?

- När det är så varmt är det viktigt att söka skugga och svala utrymmen. Om man har möjlighet ska man inte vistas i solen och inte heller anstränga sig fysisk när det är som varmast. Det är också viktigt att försöka hålla nere innetemperaturen. Man brukar säga att innetemperaturen inte ska överstiga 26 grader. Det är förstås också viktigt att dricka mycket, man ska dricka kontinuerligt och inte vänta på att man blir törstig. Man kan också svalka sig - till exempel med en sval dusch.

Annons

Äldre, barn och gravida är ju extra utsatta. Är det något särskilt de ska tänka på?

- Det är egentligen inget annat än vad som gäller för alla. Men det är grupper som har sämre marginaler och där det kan gå mycket snabbare att, till exempel, bli uttorkad.

Trots att det har varit varmt länge nu så har man på Närhälsan inte märkt av någon direkt ökning av patienter som sökt vård på grund av värmerelaterade problem.

Läget är likadant på Skaraborgs sjukhus.

- Vi ser inte att vi har något annat patientinflöde än vad vi har haft tidigare år. Det är inget som är mer kopplat till värmen i år vad det har varit andra år. Inte än så länge i alla fall, säger Elisabeth Fransson som är enhetschef på akuten på Skaraborgs sjukhus i Skövde.

LÄS OCKSÅ: SMHI varnar för chockvärmen

Fakta: Så skyddar du dig mot värmen

Var uppmärksam på inomhustemperaturen

Risken för hälsoproblem ökar påtagligt om temp..

Fakta: Så skyddar du dig mot värmen

Var uppmärksam på inomhustemperaturen

Risken för hälsoproblem ökar påtagligt om temperaturen når upp till 26 grader eller mer under tre dagar i följd. Få ner temperaturen inomhus genom att utnyttja gardiner, persienner och markiser. Det kan också vara bra att vänta med att vädra tills på natten när det är svalt.

Öka vätskeintaget

Vänta inte på att bli törstig - utan drick ofta. Undvik dock att dricka stora mängder söta drycker och alkohol. Ät också gärna vätskerik mat, som till exempel grönsaker och frukt

Ta en dusch

En kall dusch är det effektivaste när det gäller att svalka sig. Har du inte möjlighet att duscha är en blöt handduk runt nacken ett bra alternativ.

Ta det lugnt

Det är bra att minska den fysiska aktiviteten, framförallt under dygnets varmaste timmar.

Uppmärksamma tecken på värmepåverkan

Var extra uppmärksam vid tecken på värmepåverkan. Varningssignaler kan vara förhöjd kroppstemperatur, puls, och andningsfrekvens. Andra tecken kan också vara yrsel och onormal trötthet. Muntorrhet och minskad urinmängd kan vara tecken på vätskebrist. Tänk på att vissa läkemedel - som till exempel vätskedrivande läkemedel - kan behöva justeras vid värmebölja.

Källa: Närhälsan