Lastbilen stod havererad mitt rondellen från midnatt fram kl 11 på förmiddagen.

– Vi vet inte varför lastbilen blev stående där. Chauffören till lastbilen var inte vid platsen, sade Marlene Blom, stationsbefäl vid Skövdepolisen vid en tidig kontakt.

Det gick inte att komma förbi lastbilen om man kommer från Jönköpingshållet med större fordon. Med anledning av detta uppstod bitvis långa köer vid platsen.

– Vanliga bilar kan passera genom att köra upp på sidan av rondellen. Men det börjar samlas en hel del lastbilar på platsen.

Polisen hade vid 10-tiden fått tag på företaget som äger lastbilen, en firma från ett baltiskt land.

– Vanligtvis är det företaget som står för bärgningen, men nu har vi ringt dit en bärgare. De kan räkna med en saftig räkning från oss.

När Assistancekåren kom till platsen började personal att dyrka upp låset till förrarhytten.

Börje Våring från Assistancekåren fick upp ena dörren. När han hojtade in kom en mycket sömnig chaufför fram. Han hade varit lastbilen hela tiden medan palavern pågick utanför. Han hade alltså inte alls avvikit från platsen utan lagt sig att sova. Lastbilen hade fått motorhaveri och kunde inte för egen maskin ta sig ifrån rondellen.

Från Skanska var Tord Johansson och Conny Gran på plats och dirigerade trafiken i rondellen och de lastbilschaufförer som var modiga nog fick ta sig fram. Trångt var det för yttre hjulparen hängde i luften när de passerade. De som inte vågade fick åka över Folkabo. Där stod även några poliser och skickade lastbilar och i viss mån personbilar åt annat håll så de slapp rondellen fram tills det att lastbilen var bortforslad.

Annons