Öl- och whiskymässan arrangeras i år för fjärde gången. Konceptet är sig i stort sett likt jämfört med de tidigare, vilket innebär att 30 utställare finns på plats i Valhall under fredag och lördag och erbjuder såväl lokalt producerade ölsorter som maltdrycker från välkända skotska tillverkare och svenska producenter, samt tilltugg i form av diverse delikatesser.

Årets utställare på Öl- och whiskymässan

Följande utställare finns på plats under mässan i Valhall under fredagen och lördagen: Ny..

Årets utställare på Öl- och whiskymässan

Följande utställare finns på plats under mässan i Valhall under fredagen och lördagen: Nya Victoriabryggeriet, Torsö Mikrobryggeri, Vilt Mat, The Pine Ridge Brewery, Åsalid Bryggeri, Tappers Bryggeri och Musteri, Hops N´Leon of Skaraborg, Poppels, Qvänum Mat & Malt, Nya Carnegiebryggeriet, Bustad Brewing, Bogrens Salonger, Sällskapet, Apricot, Dryckesboden, Marbäcks Bryggeri, Diageo, Sabalan, Salta Bönan, The Colorfulbrands, High Coast Whisky, Fine Deli, Mellgrens Tobak, Whiskytaste, Gusto Classico, Mackmyra, Triplus Vinhandel, Granqvist, Arcus Sweden, Erdington.

Albert Khalaf arrangerar mässan tillsammans med Bengt Carlsson från Maltdryckens Vänner. Av allt att döma har de skapat en arena som passar både publiken och utställarna.

– Vi har satsat ännu mer på lokala microbryggerier och fått hit många från vår närmiljö, vilket är roligt, säger Albert Khalaf.

– Dessutom har vi försökt byta ut några av de stora whiskyleverantörerna för att få in lite nyheter. Det ska vara lite variation från år till år. Det är fjärde året för mässan och då tyckte vi att det var dags att ta in några nya utställare.

Annons

Camilla Hedergård sköter serveringen hos Qvänum mat & malt. Företaget är med på mässan för andra året och Camilla tycker det är en bra plats att vara på.

– Det är trevligt att vara ute och viktigt att visa sig lokalt. Man kan åka på mässor i större städer, men det är också viktigt att vara ute och träffa kunder man har i närområdet, menar Camilla.

– På det här viset kan vi diskutera dryckerna med kunderna och få en direkt återkoppling på vår tillverkning. Vi fick mycket kontakter när vi var här i fjol och det är det viktigaste med vårt deltagande.

Mer långväga ifrån kommer Christian Eikner, som representerar Nya Carnegiebryggeriet, som har sin hemvist i Stockholm. Han är med för tredje året och konstaterar att det är en bra mässa på flera sätt.

– Vi är relativt stora i de större orterna, men inte så närvarande i landet i övrigt så det här är ett sätt för oss att visa upp oss. Det är viktigt för oss att synas på lite mindre orter och ett bra sätt att knyta nya kontakter och få visa upp vad vi tycker är ett bra hantverk, säger Christian.

Han berättar vidare att han alltid försöker ta med sig något udda till mässan och då antingen något som inte släppts tidigare eller sorter som kanske är slut ute i butik.

Med till mässan i år har han bland annat en glutenfri ipa, Fripa, som släpps under mars månad, men även Hoppy days, som är företagets nyaste produkt på Systembolaget.

– Vi vill ge något extra till besökarna när vi åker ut på det här sättet, konstaterar Christian Eikner.

Till fredagen hade 700 biljetter sålts på förköp, medan 1200 personer har köpt biljetter till lördagen. Albert och Bengt konstaterar att man givetvis vill ha så många gäster som möjligt, men att mässan i sig aldrig kommer att bli större än att den kan hållas i Valhall.

– Många utställare tycker att vi är de bästa då vi tar hand om utställarna på ett bra sätt och det är det som är tanken, säger Bengt Carlsson.

– Vi har fått ett bra rykte bland utställarna och det tycker vi är roligt. Vi gör allt vi kan för att de ska trivas, säger Albert Khalaf.