Gradängerna är nedtagna i Kammaren. De fem skådespelarna står redo på scenen. Regissören, ljudteknikerna, scenmästaren, sufflören och regiassistenten redo framför dem. En av dem svär i tysthet. "Varsågoda", säger Mia Ringblom Hjertner.

Profilen: Mia Ringblom Hjertner

Aktuell: Regisserar "De Fantastiska" med urpremiär i Kammaren på Spira den 15 september. En ..

Profilen: Mia Ringblom Hjertner

Aktuell: Regisserar "De Fantastiska" med urpremiär i Kammaren på Spira den 15 september. En nyskriven och specialbeställd pjäs av dramatikern Johanna Svalbacke, med musik av Oskar Humlebo (Moto Boy). Musiken framförs live på scenen av de fem skådespelarna.

Gör: Sedan januari 2016 konstnärlig chef Unga Spira.

Ålder: Blir 51 år i oktober.

Familj: Man (skådespelare) ihop sedan 20 år, dotter på 15 år.

Bor: Centralt i Göteborg samt har en etta i Jönköping. Uppvuxen på Lidingö.

Bakgrund: Utbytesår på Long Island, USA, på gymnasiet. Calle Flygare Teaterskola samt Balettakademiens musikallinje. Arbetade nio säsonger på Astrid Lindgrens värld, de sista fyra åren som ansvarig för teaterdelen. Hon var på länsteatern i Skaraborg (Skövde) 1999-2002. Arbetade på Göteborgsoperan 2002-2016, både som skådespelare, regissör och som ansvarig för ungdomsverksamheten.

Ser på: Netflix med dottern, "Dr Who", "Glee", sett hela "Downtown Abbey" två gånger.

Intressen: Barnkultur, att lyssna på tystnaden i sommarstugan, simmade Vansbrosimmet i somras, har börjat med skidor på längden, dans, yoga.

Kuriosa: Medverkade i över 200 föreställningar av "Les Miserables" i Köpenhamn, som sitt första musikaljobb. Så ser särskilt fram emot Spirapremiären av Les Mis den 9 september.

— Vi ska vara bästa foajébandet världen har skådat, utropar Rebecka Kaneld.

Hon spelar sångerskan i uppsättningen "De Fantastiska", som nu repeteras på Spira i Jönköping. Rebecca tittar utmanande ut i tomma rymden, där publiken senare kommer att sitta.

Mia sitter utanför den halvcirkel av ljus som scenen utgör. När bandet börjar spela, live, gungar hon med i Anna Engbergs gitarrintro.

Tänka själv

Mia har vida, midjehöga byxor och ett mjukt sätt. På ett vis påminner hon om en fågel, uppflugen på sin höga stol, i strumplästen, med knäet under hakan, skarp blick.

— Tack fint, bra bra bra, säger hon när hon bryter spelet.

De övriga får gå medan Mia och två av skådespelarna tar om en diskussion som ska bli ett bråk. Mia ger sin regi som frågor, "ska du säga så här kanske?".

— Jag är bättre på det än "gör så", berättar hon senare när vi äter.

Vad händer om skådespelarna säger emot och du vet du har rätt?

— Det är ju deras jobb.

Mia Ringblom Hjertner, 51, har velat göra det hon gör - hela sitt liv. De senaste åren har hon mestadels tillbringat på Göteborgsoperan som ledare för barn- och ungdomsverksamheten, men hon kom dit som skådespelare.

Mia konstaterar att det nog oftare inom operan finns de regissörer som visar exakt hur skådespelarna ska hålla handen och säga replikerna.

— Jag är mer intresserad av kropparna, huvudena. Jag kan styra det mer, men då är det inte lika roligt. Jag föredrog också när jag stod på scenen - att få tänka själv.

Inget på fyra ben

Hennes mamma flyttade till Stockholm från det lilla gruvsamhället Norberg som 17-åring. Träffade Mias far, en fotograf från en bullrig, humoristisk släkt med skådespelare i leden. Äktenskapet höll två år. Mamman träffade Ove och när Mia var nio år fick hon en syster. Kristina hade Downs syndrom och Mia fick "ta ansvar och allt som det innebär", säger hon.

— Inget "buhu" med det. Utan det blir ju så.

Vi sitter i Spiras luftiga restaurang. Mia har valt vegetariskt, äter inget på fyra ben, säger hon. Äter sparsamt av det på tallriken också, även om det är gott. Berättar att hon inte kan minnas att hon någonsin hade tänkt jobba med något annat, än det hon gör, det vill säga scenkonst. Som skådespelare, musikalartist, regissör, konstnärlig ledare...

Hur visste du som barn, att du var bra på det du gjorde?

— Det var en kompis mamma som satt att "du som sjunger så bra borde ta sånglektioner". Min reaktion var att "det kan jag ju redan".

Annons

När det var dags för Lucia på högstadiet och någon skulle sjunga solo, blev det självklart hon. Även om det var Staffans sång.

— Och den kommunala kulturskolan var fantastisk. Jag gick där så länge att jag kände alla. Där var jag som mest mig själv. Ett slags destillat. Ingens syster, vän eller dotter utan bara jag.

Bra start

Dagen innan vi ses spelade ensemblen igenom hela pjäsen i kostym. Ett elddop. Resultatet blev att Mia fick gå hem och stryka i texten. Repetitionsarbetet pågår mellan klockan 10-16 om dagarna. Dessutom är Mia Ringblom Hjertner en av tre konstnärliga chefer i Spira, med Gabriella Bergman (musik) och Staffan Aspegren (teater) som närmaste kollegor, under verksamhetschefen Per-Ola Nilsson. Hon har sedan hon kom hunnit ta initiativ till femårskalaset i november 2016, hitta på att de skulle göra orkestersagan "Babar" och att regissera en uppsättning till.

Föreställningen "Katitzi" förra hösten var teaterchefens idé, men blev en bra start för Mia.

— Det var pirrigt men det var väldigt enkelt att jobba med ensemblen. Skådespelarna var så ambitiösa och proffsiga. Lojala.

Värt slitet

Hon pendlar hem till Göteborg. Sover en eller ett par nätter i veckan i ettan i Jönköping, vill inte missa för mycket av sin tonårsdotter och man. Det är "slitigt men värt det", menar Mia.

Hon fyllde 50 år i fjol. Och även om träningsvärken efter passet häromdagen tyder på att kroppen inte är exakt i den form hon trodde, har hon inga problem med att åldras. Mia tycker också möjligen att det medför att hon bli än mer tagen på allvar.

Hur är du som person?

— Jag är på väg in i klimakteriet och det kusliga är att jag börjar känna mig som när jag var barn. Kanske är det på grund av det här jobbet, där jag får använda min kreativitet.

Hon skrattar åt att hon börjar prata om klimakteriet så där. Går vidare. Beskriver sig som tålmodig, nyfiken på människor men också konflikträdd. Vilket ju kan verka som en paradox i hennes bransch.

Hur löser du när det blir bråk då?

— Jag undviker dem!

Visst kan det vara svårt, kämpigt, också. Överlag. Därinne. Men Mia Ringblom Hjertner upplever att det är högt i tak, på Spira. Hanna Schön, en av de fasta skådespelarna här och en av de fem i ensemblen som gör "De fantastiska", säger att Mia Ringblom Hjertner för med sig harmoni. Att arbetet blir "stadigt men ändå kreativt" med henne som regissör.

Specialbeställd

Pjäsen de spelar specialbeställde Mia av dramatikern Johanna Svalbacke, 24, som hon haft ögonen på sedan Johanna gick i gymnasiet i Göteborg och medverkade i en manustävling.

Den handlar om fem 14-åringar i ett garageband och sceniskt lämnar de aldrig replokalen.

— Det är alltid bra dramatiskt att stänga in människor i ett rum, konstaterar Mia.

250 000 barn och unga ska nås med Smålands musik och teaters föreställningar 2017. Hur de ligger till har hon just nu ingen aning om. Men det vet andra.

Jag kollar på klockan och noterar att det är sju minuter sedan de skulle ses igen efter pausen. Vad händer? Mia flyger upp, tar farväl och ber mig att mejla texten.