Fenix Begravningsbyrå arbetar just nu med artificiell intelligens (AI) för att utveckla en teknik som gör det möjligt för anhöriga att smidigt ta del av företagets tjänster även när det inte finns några rådgivare tillgängliga.

I höstas fick arbetet ett oväntat sidospår. Personalen på bolaget kom på att det går att använda samma teknik för att härma en persons specifika sätt att uttrycka sig. Det dröjde inte länge innan man började fundera på att använda tekniken för att låta anhöriga kommunicera med en digital avbild av den avlidne.

Inför alla hjärtans dag, en dag då många personer minns sina bortgångna anhöriga lite extra mycket, meddelar Fenix att de söker ett antal testpersoner som kan tänka sig att vara med och bidra till utvecklingen av systemet. Tanken är att tekniken ska lära sig att kommunicera på samma sätt som testpersonen, genom att funktionen kartlägger och analyserar testpersonens sociala medier och e-post.

Ligger i framtiden

Annons

Charlotte Runius, vd på Fenix Begravning, säger att bolaget vill skapa levande minnen av de döda som kan påminna oss om alla de små saker som vi älskade med dem.

– Det här är allvarligt menat, men det ligger givetvis i framtiden. Tekniken för det visuella och för text finns i dag, men ljuddelen är inte utvecklad. Men det är en tidsfrågan innan tekniken finns, säger hon.

Bolaget har alltså som långsiktigt mål att anhöriga även ska kunna ha en form av muntliga konversationer med digitala avbilder av de avlidna. Planen är att personer som vill bli ihågkomna på detta sätt ska ha möjlighet att spela in sig själva och på så sätt kunna bidra med det material som krävs.

– Målbilden på sikt är att man ska kunna kommunicera med avlidna anhöriga i virtual reality-miljöer, säger Charlotte Runius.

Det här är en kontroversiell fråga. Hur tänker du kring det?

– Vi är medvetna om det. Man får diskutera det här fortlöpande. Men så är det ju med all teknisk utveckling.