Samtidigt ska utredningsarbetet vässas och flera utbildningsinsatser genomföras.

Särskilt utsatta brottsoffer syftar på ärenden som våldtäkter, brott i nära relationer, samt vålds- och sexualbrott mot barn. I enhetens uppdrag ingår också hedersrelaterade brott och att samarbeta med andra myndigheter.

Resursökning

Projektet innebär en resursökning i form av mer personal över hela regionen. 50 miljoner kronor satsas på rekryteringar till samtliga sektioner som arbetar med särskilt utsatta brottsoffer.

– Vi behöver givetvis personer som kan utreda de här brotten, men också stöd från andra yrkeskategorier, konstaterar regionpolischefen, Andreas Wedebrand.

Förutom utredare och IT-handläggare, ska även brottsofferstöd och administratörer rekryteras.

– Det arbetet är redan påbörjat, fortsätter Wedebrand.

Redan påbörjat

I Skaraborg har man redan tredubblat antalet personer som arbetar med den här typen av brott sedan den nya polisorganisationen sjösattes 2016. Enheten för brott i nära relationer har också fått ta över ansvaret för våldtäktsutredningar.

– Tidigare utreddes de många gånger lokalt och efter förändringen ser vi redan nu att det gett en mycket positiv effekt, redovisar polischefen.

Målet är också att föra ut de här kunskaperna i den övriga organisationen.

– Det är viktigt för utredningarna att allt blir rätt från att den första patrullen kommer till brottsplatsen tills dess att det kan bli ett åtal. Det hinner hända mycket däremellan, säger gruppchefen Pia Edoff.

Annons

Skapa förtroende

Målet är att försöka hjälpa den drabbade och skapa ett förtroende.

– Vi har erfarenhet av att utreda det som de varit med om och förståelse för hur de mår. Även om fallet inte leder till åtal, så kan vi hänvisa dem till var hjälp finns att få, fortsätter Edoff.

De rör sig om många olika saker, när det gäller hedersbrott kan exempelvis personskydd vara oerhört viktigt. Men polisen samarbetar också med åklagare, barnahus, socialtjänsten och sjukvården

Vid åtskilliga tillfällen har den utsatta ringt ett par år efteråt och sagt att samtalen hjälpte dem att lämna en skadlig relation.

Vad händer då konkret i Skaraborg på personalsidan?

– Vi anställer i den här omgången tre civila utredare, en administratör och en IT-specialist. Mycket sker i dag på sociala medier och då är det viktigt att vi har rätt kompetens, konstaterar Wedebrand.

Men då har Skaraborg redan tidigare fått personalförstärkningar när det gäller den här enheten.

– Men allt handlar inte om antalet anställda, utan också om att hitta personer med rätt kompetens.

Inom vilka yrkesområden hittar ni de anställda ni söker?

– Många gånger rör det sig om socionomer och beteendevetare, vilka har visat sig vara en stor tillgång.

Rapport skapade satsning

Bakgrunden till denna nationella satsning är en tillsynsrapport som polismyndigheten och åklagarmyndigheten gemensamt tagit fram och som pekar på förbättringsmöjligheter.

– I vårt polisområde har vi också varit noga med att att inte centralisera all kompetens, utan att sprida den till våra stationer i Lidköping, Falköping, Mariestad, Skara och Vara, berättar Pia Edoff.

Ny tjänst

Polisen har också inrättat en ny tjänst, Carolina Björk-Trogen är förundersökningsledare och samordnare. Det ska bland annat avlasta gruppchefen som kan få ytterligare tid till andra uppgifter.

Den här satsningen har inte något att göra med målsättningen att vara 40 000 poliser 2024, utan är ett eget snabbspår för att förbättra utredningarna kring den här typen av brott.

Inte minst för att mörkertalet i många av de här fallen är mycket stort och polisen vill att fler anmäler.

– Kom till våra polisstationer om du är offer, en anhörig eller bara en kompis. Det är mycket viktigt att vi klarar upp sådana här fall, säger Pia Edoff.

LÄS MER: De sköter alla våldtäktsutredningar i Skaraborg