Det slutade med an anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. I anmälan skriver paret att deras dotter gjorde en beställning av jobbet hos Seniorkraft i Skaraborg. Enligt dottern skulle de få betala cirka 1 000 kronor för två timmars jobb.

Uppdraget var att transportera en säng cirka en kilometer. Sängen skulle bäras ner från tredje våning i ett hus, köras och bäras in i ett rum på första våning i ett annat hus.

"En släkting var med och hjälpte de två arbetarna från Seniorkraft då de hade svårt att hitta till vårt hus och en av dem knappt orkade bära sin del av sängen" skriver paret i sin anmälan till ARN.

I arbetet skulle det även ingå att bära ner ett glasskåp och en klocka en halvtrappa ner till ett rum. Men här står ord mot ord mellan paret och ägaren till Seniorkraft, Bo Johansson.

Släktingen som hjälpte paret har skrivit i anmälan till ARN att dennes bedömning är att den anlitade arbetskraften inte hade kompetens eller fysisk styrka att utföra det jobb som de fått i uppdrag.

"Flytten tog cirka en timme och tjugo minuter, varav femton, tjugo minuter direkt kan hänföras till oförmåga att planera bärandet, backa bil med släp samt felkörningar" skriver släktingen i anmälan.

Annons

Seniorkraft debiterade enligt anmälan paret 2 000 kronor per timme, totalt 4 000 kronor och moms med 1 000 kronor.

Paret skriver å sin sida att de kan tänka sig betala 1 500 kronor plus moms.

Ägaren till Seniorkraft i Skaraborg säger att de var överens om priset när jobbet gjordes upp.

– Vi gör inga jobb under en timme och här handlade det dessutom om att utföra det en lördag, säger Bo Johansson, ägare till Seniorkraft i Skaraborg.

Enligt honom var båda parter överens om att jobbet att transportera en säng skulle kosta 2 000 kronor.

– Mina anställda sa efteråt att paret varit otrevliga och oförskämda när de inte velat hjälpa till med att flytta lite annat också, som vi inte kommit överens om, säger Bo Johansson.

Seniorkraft skickade en faktura på 2 000 kronor för jobbet att flytta sängen, uppger ägaren. Han medger att det varit diskussion om ett skåp, som var så värdefullt att hans anställda inte ville ta det ansvaret och därför sagt nej.

– Det finns ingen anledning för mig att förhandla ner priset för det här jobbet i efterhand. Vi har gjort det vi var överens om.

Bo Johansson säger att företaget har hundratals nöjda kunder, en kund har tidigare klagat på ett målerijobb.

– Det är ytterst sällan vi hamnar i konflikt med kunder. I det här fallet handlar det om pengar, men det går inte att göra jobb hur billigt som helst, säger Bo Johansson.