Man lär sig. Som att det finns ett särskilt uttryck för fåniga leenden hos förstagångsåkare.

Jag log, jag med. Ett bakåtpressat sådant. Och säkert fånigt.

För när Peter Sternersson pressade gasen i botten på sin ombyggda BMW gick det undan. Ruggigt snabbt.

Kanske förstärks leendet när turen i Ljungbys utkant sker i en unik bil, landets första ombyggda BMW som konverterats till hundraprocent eldrift.

Byggde elcyklar

Fast berättelsen börjar med en vanlig cykel som han själv lät bygga om till eldrift. Sedan blev det fyra till.

Nästa projekt blev fyrhjuligt. Hans banracingintresse gick honom att köpa en BMW Z3 coupé från 1998 och låta konvertera den.

Kvarts ton batterier

Sedan hösten 2015 har han lagt runt 1 000 timmars fritid på den gulskimrande bilen. Och nyligen blev den godkänd på bilprovningen i Växjö ("som stannade när jag kom dit").

Då hade han slängt ut förbränningsmotorn, kylaren, bränsletanken, avgasröret och satt in elmotor och 250 kilo litiumbatterier.

Visserligen har han tappat 23 hästkrafter på köpet - men vridmomentet och snabbheten är numera något helt vassare.

– Fast jag har kvar växellådan - men inte kopplingen. Så jag får krossväxla, invänta rätt varvtal när jag växla, säger Peter Sternersson.

Det är därför han nästan ber om ursäkt för att vi inte går från 0 till 100 km/h på nolltid. Tvåans växel klarar inte det hela vägen och han måste "invänta" rätt varvtal för att pressa in trean.

Den går tystare än tyst och inte en enda klimathotande fossilmolekyl går till väders.

Kört 600 mil

– Fast jag har fuskat lite. Jag värmer bilen med en dieselvärmare. Har kört 600 mil och nog gjort av med 5 liter diesel.

Fast det var inte miljöfrågan som stod i fokus när han började. Men den kommer mer och mer. Och redan funderar han på att investera i elceller på nya bostaden i Tutaryd, dit han och sambon nu ska flytta från Lagan.

– Jag tycker nog att det här är framtiden. Och jag predikar gärna detta, säger han.

Tolv mils räckvidd

Så tar vi standardfrågorna - maxfart, körsträcka, litiumbatteriernas eventuella risker, elkostnad per mil, laddtid och investeringskostnad.

Svaren blir runt 200 km/h, 12 mil, överskattad (en kontrollenhet har järnkoll på samtliga 86 battericeller), 1.50 kronor milen, 2 timmar och runt 220 000 kronor.

– Fast jag hade kunnat köpa en begagnad Leaf (Nissans elbil) för samma summa, säger han.

Men måste man inte vara civilingenjör från Chalmers och/eller ha ett IQ på minst 150 för att konvertera en bil?

– Nej, jag vill visa att vem som helst kan göra detta. Det finns ett regelverk och informationen och delar finns att få via internet. Inte minst är det stort i USA. Och jag har ju inte ens en högskoletitel. Fast sedan är det ju inte fel att ha tillgång till svets, svarv och 3D-skrivare.

Den enda skolning han har i exempelvis el-lära fick han via natur- och teknikgymnasiet i Oskarshamn. Sedan blev det kvalificerad yrkesutbildning i Ljungby och jobb på Specma som hydraulkonstruktör och projektledare.

Imponerad elektriker

I grunden handlar det egentligen om en förenkling. Enligt honom har elmotorn tre rörliga delar - mot säkert tusen i en förbränningsmotor. Och servicen blir därefter, modell byta vindrutetorkare.

Inte oväntat har han Elon Musk, entreprenören bakom elbilsprojektet Tesla, som en liten idol.

Och, av en händelse, kom industrielektriker Filip Malm från Skeppshult , förbi på torget i Ljungby. Det visade sig att han är en av hundratusentals i världen som förbokat ett eget exemplar av Teslas nya folkbil, modell 3.

Så det blev mycket och initierat elbilsprat.

– Klockrent! Helt rätt. Det går ju inte att anmärka på något, sa elfirmans Bengt Arvidsson, som privat rattar en Nissan Leaf i Smålandsstenar.

Vad blir nästa projekt?

– En ny elbil, kanske en lite större BMW i 5-serien, svarar Peter Sternersson.

För tekniken fungerar. Tillförlitligheten de första 600 milen har varit god. En enda gång har motor stannat.

– Fast jag behövde bara göra en omstart.

BMW