Jaktkritikernas har funnits i 30 år och jobbar på olika sätt med opinionsbildning mot jakt. Mest handlar det om att skriva debattartiklar, göra olika uppvaktningar och överklaganden av olika beslut, eller försöka påverka politiska beslutsfattare.

I fjol var första gången man agerade mot Räv-SM, som då hölls på Gotland. Jaktkritikerna menar att arrangemanget inte har något berättigande.

– Rent allmänt är rävjakt är nöjesjakt eftersom man inte tar hand om köttet. Ska man sen träna sina hundar för jakt får man göra det på annat sätt än på levande villebråd i skogen.

– Det är inte rätt att en välmatad hund får jaga ett djur som kanske inte har ätit på flera dagar och därmed inte har samma kraft att stå emot ett drev, förklarar Richard Dehnisch.

Annons

Förra året agerade Jaktkritikerna mot tävlingen på Gotland genom att trycka upp och dela ut flygblad i Nynäshamn, på färjan och i Visby. Deltagarna och andra möttes därmed av kritiken på väg till och i anslutning av arrangemanget och i takt med de allt starkare protesterna blev det även mycket uppmärksamhet i lokal media och på sociala medier på nätet.

– Utöver oss var det även några andra organisationer som hängde på, men som agerade självständigt. Bland annat Djurens rätt, som ifrågasatte försäkringsbolaget Agria och deras sponsring av tävlingen, berättar Richard.

Just ifrågasättandet av Agrias sponsring fick ett stort genomslag. Bolaget fick utstå hård kritik från många av sina kunder på ett sätt som gjorde att man till sist valde att hoppa av, med ett ekonomiskt avbräck för arrangörerna som följd. Men andra aktivister utförde också mer fysiska aktioner under tävlingen på ett sätt som störde hundarna och som väckte irritation bland deltagarna.

Kritiken till trots har arrangörerna inte låtit sig avskräckas utan Räv-SM kommer alltså att genomföras även i år, om än med en större riskmedvetenhet än tidigare (läs separat artikel). Enligt Dehnisch kommer Jaktkritikerna i sin tur att fortsätta att engagera sig mot tävlingen på olika sätt.

– Vi har ingen konkret plan för hur vi ska jobba i Skaraborg ännu, men kommer att engagera oss under tävlingen. Största effekten får vi när vi påverkar sponsorerna.

– Vi kommer att ifrågasätta vad de ser för nytta med att sponsra en sådan här tävling, de bör inte vilja förknippas med ett djurplågeri, för det är det det handlar om, säger Richard Dehnisch.