LÄS MER:Vårdcentralen om tre veckors väntan

När vi skrev om Christer Ahléns (S) inlägg i regionfullmäktige om svårigheterna att nå sin vårdcentral på telefon kände många läsare igen sig.

Flera har skrivit på våra Facebooksidor om att de fått meddelande från vårdcentraler att det inte finns fler tider idag, varför man får återkomma imorgon. I vissa fall har detta besked getts även tidigt på morgonen.

En läsare skrev att hon inte kom fram på telefon en dag för att få ett intyg och när hon nådde vårdcentralen nästa dag fick hon beskedet att hon skulle ha ringt igår.

Enligt den nationella vårdgarantin ska alla samtal besvaras samma dag. Enligt SKL:s sammanställning över hösten 2017 var det flera vårdcentraler som klarade detta, bland annat Närhälsan Stenstorp och Närhälsan Mösseberg. Men de flesta vårdcentraler ligger något under och snittet i Västra Götaland ligger på 90 procent.

Närhälsans vårdcentraler i Skaraborg besvarade med ett undantag mellan 90 och 100 procent av samtalen.

– Det är en mycket högt prioriterad verksamhet att se till att vi hela tiden har god telefontillgänglighet, säger Rita Ponerup, primärvårdschef för norra och västra Skaraborg.

Annons

LÄS MER: Hon sökte vårdcentral i tre veckor

Men hon betonar att en vårdcentrals förmåga att svara i telefon är känslig för sjukskrivningar.

– Vi har haft utbrott av influensa och magsjuka som drabbar både personal och patienter. Då ökar trycket och färre kan möta upp, säger hon.

Flera sjukskrivningar i personalen var det som orsakade att Närhälsan Töreboda endast besvarade 66 procent av samtalen under hösten 2017. Idag besvaras runt 90 procent av samtalen samma dag, enligt Rita Ponerup.

– Man ska samtidigt veta att bara Närhälsans vårdcentraler i regionen tar emot 2,6 miljoner samtal på ett år, säger hon.

Enligt den nationella vårdgarantin ska alla som ringer vårdcentral för rådgivning eller ti..

Enligt den nationella vårdgarantin ska alla som ringer vårdcentral för rådgivning eller tidsbokning få kontakt samma dag. Detta är statistik från SKL (Sveriges kommuner och landsting) över hur väl detta uppfylls. Det visas genom hur många procent av samtalen som besvarades samma dag under hösten 2017.

Sverige 89

Västra Götaland 90

Centralhälsan Falköping 97

Malmen, Skara 87

Vilan, Skara 96

Allemanshälsan Lunden Skövde 32

Vårdcentralen Centrum Skövde55

Unicare vårdcentral City Skövde96

Närhälsan Södra Ryd91

Närhälsan Tidan92

Närhälsan Mösseberg 100

Närhälsan Oden95

Närhälsan Stenstorp 100

Närhälsan Tidaholm 93

Närhälsan Töreboda 66

Närhälsan Götene100

Närhälsan Guldvingen92

Närhälsan Gullspång Hova 100

Närhälsan Hjo100

Närhälsan Karlsborg 93

Närhälsan Mariestad 95

Närhälsan Tibro 100

Unicare Götene96

Unicare Mariestad84

Hälsocentralen i Hjo100

Hälsocentralen Tibro100