Tre mässhakar, en vit, en lila och en röd, är huvudnumren i utställningen. Därtill kommer ett par kollekthåvar samt några panellängder med textiltryck där mönstren hämtats från väggmålningarna i den nedbrunna stavkyrkan Södra Råda.

Vidare får besökaren information via ett antal skisser och handskrivna noteringar, som är inramade och uppsatta på väggen och som kompletterar de utställda föremålen.

Utställningen kretsar i stor utsträckning kring alla de symboler som finns inom den kristna kyrkans värld. Det är nämligen dessa som i mycket lett in Margrét just på de kyrkliga textilierna.

– Jag fick en första fråga om att göra ett bårtäcke i början av 90-talet och tyckte då det var en så spännande symbolvärld som öppnade sig. De här mässhakarna har jag gjort för att de har roliga former och intressanta symboler säger Margrét.

Venetiansk modell

Annons

Två av de tre mässhakarna är sydda i vad som benämns en venetiansk modell. Det innebär att den övre delen är smalare och att den är bredare nertill. En form som Margrét för övrigt hittade förebilden till i Lyrestads kyrka.

– Det var en gammal mässhake som hade använts som tätning i ett fönster som jag hittade vid ett tillfälle. Det är en nättare modell än de vanliga och som jag inte sett innan.

Den röda mässhaken är beställd av Brattfors församling i Värmland. Hon har fått fria händer med utformningen och har valt att använda symbolerna för Ave Maria, som är broderad i guld och olika tekniker på ryggsidan. På framsidan har hon på hela hakens längd applicerat en bred spets, virkad av en kvinna från Brattfors.

–  Ave Maria-symbolen valde jag för att jag tycker det är viktigt att både det manliga och kvinnliga kommer fram. Spetsen symboliserar en flod som också förekommer i det kristna bildspråket, säger Margrét.

Vad gäller panellängderna med tryckta motiv från Södra Råda, är Margrét engagerad i arbetet med uppbyggnaden och väl förtrogen med kyrkan även som den såg ut innan branden.

– Interiören i kyrkan var dokumenterad i många fina bilder. Den var som en enda stor bilderbok som inspirerat mig, säger Margret Kållberg.