I en tid där erbjudanden om svindyra SMS-lån finns överallt blir det allt viktigare att lära sig om privatekonomi, budget och lån.

Ulrica Jellback och Karin Wiberg, budget- och skuldrådgivarna i Falköping respektive Tidaholm, gör gemensam sak och lär de snart 18-åriga gymnasieeleverna vad de ska tänka på.

— Så fort de fyller 18 år och blir myndiga får de reklam om lån och därför träffar vi eleverna nu, säger Ulrica Jellback.

Svenskarnas skuldsättning ökar och det gäller inte minst unga.

— Vi har definitivt en lånekultur i Sverige i dag, säger Ulrica Jellback.

— Det finns en stor okunskap samtidigt som vi bombarderas med reklam för enkla lån. Vi vill skicka med livskunskap, säger Karin Wiberg.

Viktigt med kontroll

Olika sätt att öka på sina inkomster, att ha koll på utgifterna och att ta för vana att göra budgetar var några av punkterna på programmet.

— Vi vill lära eleverna att ta kontroll över sin ekonomi genom en budget och därför pratar vi också om hur man gör, säger Ulrica Jellback.

Nu har samtliga tvåor på Ållebergsgymnasiet fått ta del av Cash is king. Ambitionen är att de två budget- och skuldrådgivarna ska göra samma informationsinsats i Tidaholm.