Det var Folkhälsorådet och kommunen som hade tagit initiativ till den här föreläsningen, som genomfördes vid två olika tillfällen under onsdagen. Under eftermiddagen var det främst kommunanställda som satt i publiken, medan kvällsföreställningen företrädesvis var riktad mot allmänheten.

Skriver böcker

Jan Tern är från Göteborg och en välkänd författare. Han har så här långt skrivit sex böcker, bland annat "26-timmarsdygnet". Till den boken, som utkom 2012, är för övrigt psykologen Hans Blücher medförfattare.

– Nu har jag ytterligare ett par böcker på gång. I maj räknar jag med att "Gladprestera" kommer ut och lite senare kommer jag att släppa min första roman, eller snarare min första romanaktiga feelgoodbok. Den har lite förtäckta friskvårdsinslag i sig, skrattar han.

Över hela landet

Fram till tidigt i höstas jobbade Jan Tern med friskvård inom Volvokoncernen, men numera ägnar han sig helt åt sitt eget bolag, där författarskapet och föreläsandet är två stora bitar.

– Så här långt under hösten har jag varit ute på 33 olika föreläsningar. Det är främst företag som anlitar mig, men även en del kommuner och organisationer. Jag jobbar över hela landet, men det är främst i storstäderna som mina tjänster är efterfrågade och som sagt, även om jag föreläser om lite olika saker, så är det stressföreläsningarna som är de mest efterfrågade, säger Jan Tern.

Ständigt nyfiken

Han jobbar utefter tesen "Man lär sig så länge man har elever" och med det menar han att han själv lär sig åtminstone lite nytt varje gång han är ute och föreläser.

– Det sker alltid givande samtal på varje ny plats, exempelvis får jag reda på någon typ av friskvårdsaktivitet som jag tidigare aldrig har hört talas om. Jag är ständigt nyfiken på att lära mig nya saker och det präglar också mina föreläsningar. Jag säger en sak här idag, om jag skulle återkomma om ett halvår så har jag säkert förändrat åtminstone vissa delar i mitt budskap, säger han.

Värdefulla tips

Inför publiken i Falköping talade Jan Tern bland annat om vad som händer i kroppen vid stress. Han lät åhörarna göra några fysiska övningar och såg hela tiden till att hålla dialogen igång.

Efter en kortare paus fortsatte Tern med att ge en del värdefulla tips om vad man kan göra för att ta sig ur den skadliga stressen och istället känna mer glädje och välbefinnande.

– Man kan ju alltid hoppas att en ganska stor del av åhörarna gick härifrån lite gladare och lite mindre stressade. Förhoppningen är också att de ska kunna ha nytta av föreläsningen i ett längre perspektiv, summerade han.