Bilbranschen tar inte sitt ansvar, hävdar Gröna Bilister.
Det är tidningen Vi Bilägare som visar att de resultat som tagits fram i laboratoriemiljö med åren blivit allt mer verklighetsfrånvända. Tidningen har gjort årliga tester sedan 2000, och differenserna mellan testmiljö och vardagskörning har framförallt ökat från och med 2009. De första åtta åren höll sig överförbrukningen på hanterbar nivå. Men 2009 hamnade den för första gången över 20 procent och 2012 på nästan 30 procent.

Förra årets test av fem bilar visade att de i snitt drog 28 procent mer än tillverkarnas siffra. År 2000 var skillnaden knappt 3,8 procent.
– Vi på Gröna Bilister och 2030-sekretariatet är helt nerringda och nermejlade av folk som är enormt missnöjda efter att ha köpt en bil som förbrukar betydligt mer än vad tillverkaren uppger, säger Mattias Goldmann, verksam i Gröna Bilister men också initiativtagare till 2030-sekretariatet som driver bilmiljöfrågor.
– Det är dessutom så att biltillverkarnas klimatlöften, för att nå Sveriges miljömål, är baserade på dessa felaktigt uppgivna värden. En bransch som påstår sig vilja ta ansvar för framtiden kan i alla fall komplettera de uppgivna siffrorna med att förbrukningen kan bli 30 procent mer.

Enligt Goldmann är biltillverkarna beredda att gå så långt regelsystemet tillåter för att få så låga siffror som möjligt, som att tejpa för saker så att luftmotståndet minskar, ta bort en backspegel och fylla motorn med speciella oljor med extremt låg viskositet vid testerna.
Bertil Moldén, vd för branschorganisationen Bil Sweden, ger inte mycket för kritiken.
– Vi har diskuterat detta med Konsumentverket i många år och följer både Sveriges och EU:s lagar. I såväl bilhallarnas som verkets egna broschyrer står alltid och tydligt att kunden får räkna med att angivna värden för bränsleförbrukning kan överstigas med upp till 30 procent. Det är känt sedan länge och vi har inte alls försökt att mörka det.
– När en bil testas i labbet är förutsättningarna absolut optimala, ingen rattvärme, stolsvärme, el och annat som driver upp bränsleförbrukningen. Också förarens skicklighet spelar in, den kan betyda så mycket som 20 procent upp eller ned, säger Moldén.
(TT)