Annons
Vidare till falkopingstidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fackklubbarna på Hall Media: Försiktigt positiva till ägarbytet för Falköpings Tidning

De fackliga klubbarna inom Hall Media, Unionen och Journalistförbundet (SJF), är försiktigt positiva till de nya ägarna Amedia och Mittmedia. SJF:s företrädare säger bland annat att utvecklingen med färre ägare inom mediesverige är tråkig, men nödvändig.

Joel Jonsson, ordförande i Hall Medias journalistklubb, fick beskedet om försäljningen av Hall Media på tisdagsmorgonen.

Vad säger du om den här försäljningen?

– Ja, det är ju många känslor på samma gång såklart. Självklart är det väldigt spännande när sånt här sker när det rör på sig på mediemarknaden, säger Joel Jonsson.

Han fortsätter:

– Samtidigt så blir man också lite nostalgisk. Det är ju över 100 år där Hall Media har haft samma ägare och nu får vi en ny ägare. Det är många frågor, det är ovisst vad som kommer att hända men allt som allt måste jag ändå säga att det är väldigt spännande.

”Han sa verkligen rätt saker”

Vad ser du för för- och nackdelar med affären?

– Amedia, den norska mediekoncernen, har tillsammans med Mittmedia över 100 lokala tidningstitlar och när jag satt i möte med Are Stokstad, som är vd Amedia och som blir styrelseordförande för Hall Media, så berättade han väldigt spännande satsningar på lokaljournalistik.

– Det är verkligen journalistiken som är det viktiga – det är kärnuppdraget. Han sa verkligen rätt saker och det blir spännande att se hur det blir i praktiken.

”Viktigt att det satsas på journalistiken”

Du har lite blandade känslor, men det känns mest positivt om jag tolkar dig rätt?

– Ja, det får jag säga. Sen är det självklart så att det blir mindre mångfald också på mediemarknaden när Amedia – som redan har Mittmedia – och Mittmedia som då tar över Hall Media. Det är tyvärr en tråkig utveckling, men i dagens medielandskap är också tyvärr en nödvändighet.

Är det några frågor ni som facklig klubb kommer att driva eller lyfta extra framåt?

– Ja. Vi har ju precis genomgått en stor omorganisation och jag ställde frågor om det kommer att bli några förändringar och vilka förändringar det kommer att bli – men det är för tidigt att svara på. För våra medlemmar är det viktigt att det satsas på journalistiken och på journalisterna.

”En helt ny situation för mig”

Han fortsätter:

– Det hoppas vi på, men hur och på vilket sätt vet vi inte just nu – mer än att det kommer att bli mer digitalisering.

Hur har din dag sett ut hittills och vad väntar närmast framåt för dig nu?

– Det vet jag inte. Det här är ju också en helt ny situation för mig. Jag ska ta kontakt med fackkollegor i Mittmedia och höra mig runt litegrann och kanske även i Norge.

Jonas Ljungberg, ordförande i Unionen-klubben på Hall Media, tycker att det känns bra att veta vad som gäller efter alla spekulationer om tänkbara uppköpare.

– Vi visste att något var på gång så det är bra att ha fått besked nu, säger han.

Hur ser du på affären?

– Det är fortfarande helt nytt, men de nya ägarna har uttryckt att de värnar om det lokala vilket känns positivt, säger Jonas Ljungberg och fortsätter:

– Jag tror att det är bra att vara en del av något större, vi behöver samarbeta för att stå emot bättre konkurrensmässigt.