Annons
Vidare till falkopingstidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hall Medias vd om uppköpet: "Kommer att gagna vår publik"

Mats Tidstrand, vd på Hall Media, menar att försäljningen av tidningsgruppen var oundviklig. – Jag tror att det här är positivt för Hall Medias långsiktiga utveckling och något som kommer att gagna vår publik, säger han.

På tisdagen blev det efter en tids spekulationer klart att norska Amedia tillsammans med svenska Mittmedia köper mediehuset Hall Media. Mats Tidstrand kommenterar affären så här:

– Bakgrunden är att det finns ett behov av konsolidering utifrån de utmaningar vi står inför. Det är svårt att vara en liten aktör i den här branschen. I det sammanhangen är det positivt att en så stor ägare som Amedia går in i den här konsolideringen. De har visat sig vara framgångsrika på den norska marknaden, både gällande läsaraffärer och den digitala transformeringen.

En omedelbar följd av försäljningen är att lanseringen av den nya länstidningen dras tillbaka, åtminstone tillfälligt. De nya ägarna Amedia har gått ut med att de vill ompröva det beslutet.

– Jag ser inte detta som någonting konstigt. Som förutsättningarna var, var det ett bra beslut. De nya ägarna driver en något annan strategi, säger Mats Tidstrand.

Kan du utveckla detta?

– Vi hade ett behov av att effektivisera och ur ett kostnadsperspektiv var det bra med en sammanslagning av papperstidningarna. Nu blir det andra förutsättningar men vad det slutar kan inte jag förutsäga.

Kommer läsarna att se några andra direkta förändringar som en följd av den här affären?

– Man får se vilka synergieffekter det finns. För självklart kommer det att ske förändringar och effektiviseringar. Men vad det blir är för tidigt att säga, säger Mats Tidstrand.

Det har gjorts stora nedskärningar på Hall Media på kort tid. Har detta något att göra med att göra en försäljning mer attraktiv?

– Nej, vi har haft ett behov av att kostnadsanpassa. Beslutet har tagits utifrån de förutsättningar som varit, säger Mats Tidstrand.