
Hur lätt är det att bli av med bilen gratis i våra städer? Finns ju SMS parkering, säger säkert någon. Vem sköter utbildningen i SMS parkeringar? De sköts väl nu som annan datautveckling genom liknande viskaleken. Eller kanske sådana parkeringar i tätorterna missköts på olika sätt? Ska vi strunta i miljön och låta pengarna gå i första hand?
Många som bor i staden vill ju gärna ha en vacker landsbygd att åka till. Men hur mycket görs för de som försöker hålla landsbygden levande? Och vi som bor på landsbygden behöver ju t.ex. kunna använda bussar och tåg på ett vettigt sätt. Mycket av planeringen kring detta räknas väl kring att de flesta bor i de större centralorterna.
När ska vi få Knalletåg i Västra Götaland likt Krösatågen och Pågatågen? Det känns mer som att snabbtågen som nu diskuterats under de senaste 50 åren prioriteras före mycket annat, trots att tiden löpt från frågan i stora stycken. Eller hur mycket talas det om att vi behöver en väl fungerande järnväg nu när vi kan t.ex. jobba från tågen.
Så minuterna har väl inte samma värde längre, utan mer att allt fungerar bl.a. att vi har pendlingsparkeringar som fungerar. Att t.ex. de ansvariga för järnvägen skyller alla fel på varandra för inte vårt samhälle framåt.
Rune Jakobsson
Vill du också skriva en insändare? Gör din röst hörd i Falköpings Tidning - här kan du skicka in din text direkt.