Annons
Vidare till falkopingstidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Segregation redan i förskolan?

Jag är väldigt missnöjd med att man exkluderar en viss grupp av barn (barn till arbetssökande föräldrar) från måltiderna i förskolan Fyren i Stenstorp.

Måltider är en del av det pedagogiska arbetet (bordsskick, kommunikation kunskap om mat, hela den sociala biten med kompisarna, att barnet får vara med osv och på lång sikt och i ett större perspektiv berör detta även folkhälsan och social hållbarhet) och enligt min mening är det därför viktigt att ALLA barn inkluderas oberoende av om barnet har föräldrar som har sysselsättning eller är arbetssökande. Dessutom väcker det frågor om hur lämpligt det är att man exkluderar en viss grupp av barn från måltider som är en del av det pedagogiska arbetet? Att man särskiljer barn på det här sättet? Det bidrar till segregation - kalla det för vad det är! För det är just det man bidrar till och det är just det man utför - man segregerar en viss grupp av barn - barn till arbetssökande föräldrar!

Är man arbetssökande så har hushållet mindre pengar att röra sig med - då är det helt ologiskt att exkludera barn till fattigare föräldrar från måltider. Det försämrar barnets förutsättningar ännu mer och det finns vetenskapliga studier som visar att socioekonomiska faktorer har en stark korrelation till människans hälsa och möjligheter i framtiden. Detta bidrar ju till allt sämre förutsättningar för barnet.

Jag talar för ALLA barns rätt till utbildning och pedagogisk verksamhet efter samma förutsättningar. Vi talar flitigt om segregation och hur den ska bekämpas. Låt oss börja i förskolorna. Börja med att sluta exkludera och särbehandla barn i förskolan. Vilka signaler sänder man ut till det barnet som exkluderas från måltiderna på förskolan Fyren i Stenstorp? ”Du får inte delta vid måltider därför att du är mindre värd, eftersom du har en förälder som är arbetssökande”.

Hur förenligt är detta med barnkonventionen?

Jag vädjar ödmjukt om att få gehör och att förändring sker snarast.

DN

Svar direkt: Förskolan är den verksamhet alla barn möter först i vårt svenska skolsystem. Det finns en läroplan och vi undervisar barnen. De flesta barn tillbringar sina dagar på förskolorna under den tid deras vårdnadshavare arbetar eller studerar. Barn till vårdnadshavare som är arbetssökande eller föräldralediga är välkomna till förskolorna 15 timmar/vecka. I Falköping ligger det tre timmar/dag, antingen förmiddag eller eftermiddag, för barnen. För att få till en kontinuitet för ”15-timmarsbarnen”, med fokus på just undervisning, vill vi att de kommer till oss alla dagar i veckan, precis som en vanlig skoldag i grundskolan.

I de fall där ett barn är i behov av mat, eller annat extrastöd, utökar vi alltid tiden på förskolan och detta görs i samråd med respektive rektor.

Hälsningar Ann Johansson, verksamhetschef förskola

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel