Annons
Vidare till falkopingstidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nya vandringar bland offentlig konst i sommar

Guiden Erling Öhrnell, performancekonstnären Berith Stennabb och Mette Muhli, intendent på Konstmuseet gav ett smakprov på sommarens konstvandringar.

Trion tog med media på en förkortad version av de åtta konstvandringar, i två varianter, som bjuds i sommar med början den 18 juni och där den sista äger rum den 6 augusti.

Årets upplaga är den åttonde i ordningen och vandringarna har varit populära.

– Det har varit väldigt roligt och intresset har växt allteftersom, säger guiden Erling Öhrnell.

Han berättar att de förra året hade med performancekonstnären Elin Wikström och att de efter det fick mersmak. Så i år har man med performancekonstnären Berith Stennabb. Hon och Erling träffades för första gången i samband med onsdagens pressmöte.

– Vi började med det här förra året och jag tycker det är så skoj, för det har varit väldigt lyckat, säger Erling Öhrnell.

Skulptur i rörelse

Han förklarar att det ger ytterligare en dimension till de offentliga verken, skulpturerna och fontänerna, på konstvandringarna.

– Jag är både nyfiken och väldigt hedrad över att få gå med, säger Berith Stennabb.

Hon beskriver sin konstnärliga roll i det här sammanhanget som en sorts skulptur i rörelse i det gemensamma offentliga rummet där hon interagerar med människor, känslor och ljud.

– Ofta använder man sin kropp. Det finns många olika uttryck och performance art har funnits sedan början av 1900-talet då man vände sig mot konst som skapades till försäljning och som hamnade i en kontext som kanske var väldigt långt ifrån den som konstnären hade tänkt sig, säger Berith.

Erling Öhrnell tycker uttrycket i performance är intressant ur ett pedagogiskt perspektiv.

– Det ska bli spännande att se hur publiken tar emot Berith. Förra året blev ett slags genombrott och vi hade 20, 30 personer med på varje vandring. Utom den gången då vi hade spöregn och åska.

Han förklarar att om det så bara kommer ett fåtal så finns det ändå ett stort värde i att få möta och diskutera med människor.

– När vi var vid Tritonbrunnen vid Eric Ugglas plats berättade jag att den var gjuten i gjutjärn och målad i grönt för att den skulle se ut som ärgad brons. Då var det en deltagare som sa att den är Pentagrön, sådan grön färg som de målade på alla motorblock. Jag älskar sådana historier.

Hoppas på diskussioner

Varje vandring tar i genomsnitt en timme, ibland drar de över en kvart eller mer.

– Vid ett tillfälle hamnade vi en våldsam diskussion om vad konst egentligen är för något. Jag gillar när människor ger uttryck för sina tankar. Man kan lära känna sin stad på många olika sätt.

Just den här gången tar Erling Öhrnell, Berith Stennabb och Mette Muhli med oss till stationshuset där Sievert Lindbloms skulpturgrupp Cavallobrunnen står ackompanjerad av ett hästhuvud.

Utanför den relativt nybyggda Folktandvårdskliniken på Trädgårdsgatan finns skulpturen Flux av Eva Hild, som också finns med på konstvandringen, fast den inte ingår bland kommunens offentliga konst.

I stationshuset breder det surrealistiska konstverket "Resan till havet" av Jim Berggren ut sig över ankomsthallen. Och ett mer modernt verk i sprakande färger möter vandrarna i gång- och cykeltunneln mellan Garpaparken och Sikaparken. Muralmålningen "Djurens undergång" kom till förra sommaren i samverkan med tolv barn och ungdomar under ledning av konstnärerna Daniel "Dano" Wilhelmsson och Alexandra Magnusson.