Annons
Vidare till falkopingstidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Så gör kommunen om skolorna stängs

En ny lag ger regeringen möjlighet att stänga grundskolor och förskolor, om coronasmittläget skulle bli värre. I Falköping har personalen förberett sig för att kunna undervisa och ta hand om barnen på ett bra sätt ändå. – Lärarna har jobbat stenhårt, säger Karina Bronell, skolchef.

Ingenting är ännu bestämt när det gäller stängning av grundskolor och förskolor, men den 19 mars fattade riksdagen beslut om en ny lag, som gör att regeringen kan stänga förskolor och skolor. I teorin skulle detta kunna ske redan på måndag.

– Jag hoppas att man i nuläget inte väljer att göra det. Det kommer att påverka elevernas möjlighet till utbildning, säger Falköpings kommunalråd Adam Johansson (M).

Han påpekar att distansundervisning är en större utmaning för yngre elever.

– Ju längre ned i åldrarna du kommer desto svårare blir det att bedriva den typen av undervisning, säger han.

Men om det skulle behövas är kommunen förberedd även för detta.

– Det finns en beredskap hos oss, säger Adam Johansson.

Falköpings skolchef Karina Bronell berättar att lärarna har arbetat intensivt med att hitta lösningar för hur undervisningen ska kunna bedrivas på distans.

– De har gjort en planering digitalt, men även analogt, för de yngre eleverna. De förbereder och pratar med eleverna redan nu. Det mesta finns i ryggsäcken.

”Kommer att föda mycket långsiktigt”

Redan i dag är många elever och en del lärare vana vid att arbeta digitalt, till exempel med hjälp av Googles olika tjänster. Nu kommer fler att lära sig detta.

– Jag tror att det kommer att föda mycket långsiktigt, när det gäller hur vi kan jobba på andra sätt, säger Karina Bronell.

Skolans personal inventerar nu vilka elever som har datorer och internetuppkoppling hemma och vilka som inte har det. Barn och föräldrar har fått information om arbetet i ett brev.

– Eleverna ska ha ett fast schema varje dag, så att man får in rutinen, säger Karina Bronell.

Undantag för vissa barn

Enligt den nya lagen ska det också finnas omsorg för barn till personer som arbetar i samhällsviktiga verksamheter. Det kan beröra en rad yrkesgrupper, till exempel arbeten inom sjukvård eller livsmedelsproduktion. Även barn med särskilda behov ska kunna vara i skolan eller barnomsorgen.

– Vi får ha en dialog med våra vårdnadshavare om så blir fallet. Våra pedagoger känner föräldrarna och vet var de arbetar, säger Karina Bronell.

Planen är att kunna ha öppet för mindre grupper på så många skolor och förskolor som möjligt i Falköpings kommun, eftersom det skulle kunna öka en eventuell smittspridning om man låter barn från olika skolor och förskolor gå ihop i större grupper.

– Vi tänker geografiskt och småskaligt, säger Karina Bronell, men tillägger att det också är av betydelse hur situationen utvecklas.

Om det är mycket få barn som går till en viss skola eller förskola kan det bli så att verksamheten tillfälligt slås ihop med en annan.

I dag uppmanas alla som visar minsta förkylningssymptom att inte gå till skolan eller jobbet, vilket har lett till hög frånvaro bland elever och lärare i Falköping. Siffrorna är inte helt dagsfärska, men i barnomsorgen har ungefär hälften av barnen stannat hemma och i grundskolan en fjärdedel. Även bland lärarna är det många som inte har kunnat gå till jobbet.

– Alla tar det här med förkylningssymptom på stort allvar, säger Karina Bronell. Vi har inte behövt ta in så mycket vikarier, utan har klarat oss med den personalmängden vi faktiskt har. Vi har en fantastisk personal som hjälper varandra mycket. Det finns en vilja att göra det bästa av denna situation.

Svårt för vissa att studera hemma

Gymnasieeleverna började med distansundervisning redan den här veckan. Både kommunalrådet Adam Johansson och skolchefen Karina Bronell tycker att det hittills, under denna korta tid, har fungerat mycket bra.

Men det finns förstås utmaningar. Alla elever har inte samma möjligheter att kunna arbeta hemma.

– De kan ha många syskon och kanske inte en egen arbetsplats. De kanske är hemma med snuviga syskon istället för att ha skola. Vi har sett tendenser till det. En del kanske inte har wifi, säger Karina Bronell.

I de fall där det verkar vara på det här sättet kan elevhälsan ta kontakt med eleven ifråga.