Annons
Vidare till falkopingstidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Transportstyrelsen om den skenande lastbilen på E20: ”Ett extremt ovanligt fall”

Färden med den skenande lastbilen pågick flera mil på E20 Det gick helt enkelt inte att får stopp på den och först efter att polisen rekat en plats där lastbilen kunde köra av vägen slutade färden. Nu ska Transportstyrelse tillsammans med tillverkaren Scania se vad som kan ha orsakat händelsen.

– Det här är ett väldigt ovanligt fall och jag kan inte minnas något liknande, säger Anders Gunneriusson på Transportstyrelsen.

Det är inte vanligt att myndigheten utreder den här typen av händelser. Handlar det om dödsolyckor eller andra allvarliga händelser hamnar ärendet ofta hos Trafikverket, även haverikommissionen kan medverka.

Påverka regler

Utredningen syftar bland annat till att se om felet kan finnas på fler fordon och kan påverka regelverket för självkörande bilar.

– Vi har etablerat kontakter med företaget och de startar sin undersökning i morgon, fortsätter Gunneriusson.

Lastbilen som väger 48 ton hakade upp sig i 50 kilometer i timmen och orsakade en stor polisinsats. I en timme eskorterade polisbilarna fordonet på E20.

Körde ut på gärde

När polisen kallades ut var lastbilen vid Vårgårdatrakten, en timme senare färdades den mellan Vara och Skara och polisen uppmanade trafikanter i området att hålla sig ur vägen. Senare körde lastbilen av vägen mellan Skara och Götene, strax innan södra infarten till Lundsbrunn efter att polisen letat efter lämpliga platser. Väl ute i myllan stannade till sist fordonet, men ingen blev skadad.

Läs om den skenande lastbilen: